Oförtrutet hoppfull

Just nu är det mycket tal om hur stressigt och tungt det är. November – så ansträngd! Precis så sa vi i oktober också. Är det något strukturellt fel? Det är en fråga vi ständigt måste ställa oss, och som vi är många som hela tiden brottas med. Kanske inte vad som är ”fel”, men vad som kan utvecklas. Hur kan vi skapa bättre processer, smartare rutiner, tydligare kommunikation… allt det där. På måndag på IPKL-mötet ska jag och Oskar tala om några viktiga yttre villkor för detta, det som rör ekonomi och arbetstid bland annat, något som vi fått många frågor om den sista tiden. Hoppas många kan komma då! Vi ska också berätta om det färdriktningsarbete som fakulteten håller på att staka ut – vad innebär det och hur berör det oss?

Det jag hela tiden försöker pröva nu är att koordinera perspektiv på kvalitet, arbetsmiljön och ekonomi. Idag var vi några som fick en fantastiskt möjligt till input i de här frågorna när UR hade sitt seminarium om varierade examinationsformer.

Ingrid Henning Loeb inledde med lite grundläggande begrepp

Sedan kom en rad exempel på hur man kan jobba, på sätt som blir bra både för lärares arbetsmiljö, den kvalitet som studenterna har rätt till och samtidigt med smarta lösningar inom budgetramar. Lärare presenterade exempel på arbete med hemtenta, muntligt prov, salstenta och didaktiskt prov. Detta kändes både inspirerande och hoppingivande – att det pågår så otroligt mycket bra undervisningsjobb på den här institutionen; att få ha så kompetenta kollegor!

Kristina Thorshag och Olof Fastén berättar om hur studenterna på grundlärarprogrammet får genomföra en aktivitet med barn i skolskogen vid Opaltorget som examinationsuppgift, samt hur detta bedöms

Tack UR för det här arrangemanget!