Om arbetsmiljön

Vid IPKL-mötet förra veckan berörde vi arbetsmiljön och den ansträngda situationen som många upplever. Därav kan det finnas anledning att visa på (och kritiskt reflektera över) hur vi arbetar med arbetsmiljöfrågor.

För det första har vi en viceprefekt för arbetsmiljö tillika likabehandlingsfrågor i ledningsgruppen, Cecilia Björck. Syftet med det är att arbetsmiljöperspektivet alltid ska finnas aktuellt, oavsett fråga och beslut. Cecilia Björck sitter bland annat i den grupp på fakulteten som nu arbetar med riskanalys av den nya organisationen för lärarutbildningen. På fakulteten finns också den lokala arbetsmiljökommittéen (LAMK) som under det senaste året uppmärksammat den stundtals stressiga arbetssituationen för framförallt undervisande personal. Utifrån diskussioner i LAMK initierades den kompetensutvecklingsdag som ledningsgrupp och studierektorer samt arbetsmiljöombud deltog i tidigare i höstas.

För det andra har vi vårt nya system med ”tjänsteansvarig”. Eftersom vi är en stor institution med många medarbetare kan avståndet till ”närmsta chef” (i någon mening alltid prefekt i den linjeorganisation vi har) upplevas långt. Förutom utvecklingssamtalet en gång om året ska den tjänsteansvariga finnas tillgänglig för dialog om helheten i medarbetarens tjänst, t.ex. när det är svårt att prioritera mellan olika uppdrag. För en kurslärare faller det sig ofta naturligt att först ha en dialog med kursledaren kring upplevd arbetssituation. Hur en kurs är organiserad påverkar arbetssituationen, t.ex. hur undervisningsintensiv kursen är eller hur examinationsarbetet står i proportion till kursmål och tillgängliga resurser. Vidare har bemanningsansvarig studierektor en viktig roll. Som prefekt har jag regelbundet kontakt med studierektorerna kring bemanningen vilket både knyter till arbetsmiljö och rekryteringsbehov. Jag vill uppmana alla på institutionen: signalera ohållbara förhållanden, oavsett om det gäller stress, konflikter eller vad som diskuteras i spåren av #metoo, dvs. sexuella trakasserier. Vägar att gå är alltså att tala med kursledare, projektledare, studierektor, tjänsteansvarig eller prefekt. En annan väg att väcka dialog är att gå till arbetsmiljöombuden Ivar Armini eller Johan Thörnblad. De båda sitter också i arbetsmiljögruppen tillsammans med student- och doktorandrepresentant liksom HR (Kaj Nieminen Alvesol).  Arbetsmiljögruppen leds av viceprefekt med ansvar för arbetsmiljö. Ivar Armini är också ledamot i IR – ett forum där vi välkomnar diskussioner om strukturella problem som medarbetare uppmärksammat.

För det tredje har vi vårt systematiska arbetsmiljöarbete, SAM. Det är en årsplan för och uppgiftsfördelning av arbetsmiljörelaterade frågor. I denna plan integrerar vi vad som fastlagts i handlings- och verksamhetsplanen. Detta är vad vi utfäst oss att göra under 2018 och som ska in i nästa års plan för det systematiska arbetsmiljöarbetet:

  • Halvera mängden övertid jämfört med 2016
  • Publicera ett årshjul för medarbetare
  • Genomföra och analysera en arbetsmiljöenkät
  • Fortsätta bevaka och proaktivt möta arbetsmiljökonsekvenser för såväl studenter som personal i förändringsarbetet kring lärarutbildningen och lokalutredningen.
  • Utveckla former för samarbete forskare– administratörer i samband med forskningsansökningar
  • Utveckla dialog med studentkåren om studenters arbetsmiljö
  • Följa upp tidigare insats om doktorander och ohälsosam stress, samt insatser gjorda för medarbetare 2017 (ang. kränkande särbehandling, organisatorisk arbetsmiljö, nyanställda)
  • Implementering av jämställdhetsintegrering på IPKL utifrån framtagen plan, bland annat genom workshops för kursledare och lärare
  • Implementering av resultat från genomlysning av rekryteringsprocesser 2017
  • Vidareutveckla rutiner för anpassad examination och varierade examinationsformer
  • Vidareutveckla former för studentstöd i samarbete med ASK, PIL och sektionen för student- och utbildningsstöd
  • Genomföra insatser för ledningsgrupp och medarbetare som stärker kompetens avseende konflikthantering
  • Finna former för ökad möjlighet till reflektion i undervisning och övrig verksamhet

För det fjärde har vi företagshälsan i form av Feelgood. Vet om att ni kan boka tid hos dem, t.ex. för samtalskontakt i upplevelse av stress, utan att gå via arbetsgivaren. Bara ring och boka tid!

Är detta nog? Den frågan måste vi alltid ställa oss. Det här är i alla fall en beskrivning av så långt vi hittills kommit på systemnivå.

/Cecilia W