Tre snabba frågor till Emma Jakobsson

På onsdag är det dags för rektors strategimöte där alla prefekter och dekaner samlas. Temat för veckans möte är studentinflytande. Med anledning av det tänkte jag vi skulle stämma av lite med en av IPKL:s studenter:
Emma Jakobsson
Vilket program studerar du på och var sitter du med som studentrepresentant?
Jag läser 6:e terminen på förskollärarprogrammet. Jag är med i Institutionsrådet för IPKL, Kursledar-möten för förskollärarprogrammet, Utbildningsrådet samt programrådet för förskollärarprogrammet.
Hur upplever du att du som student har möjlighet att påverka din utbildning?
Jag tänker dels ur ett nu-perspektiv, att i många mötesgrupper så kan man få en större insikt i hur strukturerna inom universitet ser ut och vilka möjligheter till påverkan studenterna har. Det gör att jag dels kan ta upp aktuella frågor som rör situationer i nu-tid och dels ta upp saker som många ”surrar” om. Å andra sidan så tänker jag även i ett framtidsperspektiv, att vissa saker kan jag inte påverka för utbildningen som kan ske just nu, men man kan påverka i ett framtidsperspektiv och för kommande studenter. Där känns det viktigt för mig att kunna beskriva olika situationer ur ett studentperspektiv samt kunna ta upp saker som kan förändras, men kräver en större process.
Vilka frågor uppfattar du som viktigast att driva på IPKL nu, ur ett studentperspektiv?
Just nu så är det väldigt aktuellt med hur studentdialogerna förs. I ljuset av programrapporten för förskollärarprogrammet som skrevs inför UKÄ:granskningen så framkom det att väldigt få studenter fyller i kursutvärderingarna, samt programutvärderingen. Det är en fråga som diskuterats i nästan alla forum och som är väldigt återkommande och hur man ska öka svarsantalet. Även förändringen/diskussionerna kring examinationsformerna i förskollärarprogrammet är viktigt anser jag, samt hur man kommunicerar ut det till studenterna. Jag tror att det är en kvalitetssäkring för utbildningen att det är varierande examinationsformer i de olika kurserna som blir bättre och bättre.