Arbetsmiljöarbetet – lägesrapport

Dags för en uppdatering kring arbetsmiljöarbetet! Före jul skrev Ivar i egenskap av arbetsmiljöombud om det öppna mötet vi hade kring arbetsrelaterad stress.

Vid mötet antecknades en hel del synpunkter och tankar som kom fram i diskussionen. Dessa har Cecilia Björck (viceprefekt arbetsmiljö) och jag läst och kategoriserat. Vi såg att den problembild som trädde fram i diskussionen hade en stor samstämmighet med vad som framkom under arbetsmiljödagen som tidigare i höstas arrangerades av fakulteten. Följande tematiker har identifierats:

  • kommunikation – handlar exempelvis om mail och möten och önskan om transparens
  • autonomi – frågor om balans mellan detaljstyrning kontra professionalitet och frihet i undervisning och forskning, men även om individ- kontra strukturnivå i planering av arbetet
  • osynliga arbetsuppgifter – frågor om kompetensutveckling, bedömning, studentkontakter, kursledares administrativa uppgifter mm.
  • samlad tjänsteplanering – hur undervisnings- och forskningstid exempelvis fördelar sig över året och hur detta styrs av utbildningens struktur
  • långsiktiga prioriteringar – rekrytering, kontinuitet i bemanning, kvalitetsarbete mm.

För varje område har vi satt igång olika processer som vi i ledningsgruppen tagit delat ansvar för. Beredning av frågorna sker i olika forum: arbetsmiljögruppen, studierektorsgruppen, i möten med studieadministratörer och studievägledare osv. På IPKL-mötet den 23 april kommer vi att redovisa hur långt vi kommit och lyfta arbetet i en gemensam diskussion.

Här följer exempel på vad det är som pågår nu:

  • ”Arbetsmiljö på kursnivå” – kartläggning med hjälp av studierektorer, kursledare och studievägledare av faktorer i kurserna som har betydelse för arbetsmiljön (genomströmning, examinationsformer, undervisningstid osv. – diskussioner pågår om tillvägagångssätt för detta just nu)
  • ”Inskolningsprogram” för nyanställda med extra kompetensutvecklingstid, utvecklad introduktion för nya kursledare
  • Pilotprojekt med samarbete kursledare/studieadminstatör som utvecklar förbättrade processer som fler kan lära av
  • Utvecklade rutiner för ansvarsfördelning kursledare/utbildningsadministration – tydliggörande genom framtagning av checklista
  • Utvecklade rutiner för plagiathantering, särskilt stöd, anpassad examination och extra examinationstillfällen
  • Undersökning av möjligheter att skapa 15 hp-kurser i lärarprogrammen
  • Översyn av beräkning av arbetstid och ev förslag till ny modell
  • Förbättrade rutiner vid arbete med forskningsansökningar
  • Kontinuerligt arbete med att skapa en stabil bemanningssituation
  • På fakulteten planeras också för en utbildningsdag om digital kommunikation

Bästa hälsningar,

Cecilia