Dags för en uppdatering kring arbetsmiljöarbetet! Före jul skrev Ivar i egenskap av arbetsmiljöombud om det öppna mötet vi hade kring arbetsrelaterad stress.
Vid mötet antecknades en hel del synpunkter och tankar som kom fram i diskussionen. Dessa har Cecilia Björck (viceprefekt arbetsmiljö) och jag läst och kategoriserat. Vi såg att den problembild som trädde fram i diskussionen hade en stor samstämmighet med vad som framkom under arbetsmiljödagen som tidigare i höstas arrangerades av fakulteten. Följande tematiker har identifierats:
- kommunikation – handlar exempelvis om mail och möten och önskan om transparens
- autonomi – frågor om balans mellan detaljstyrning kontra professionalitet och frihet i undervisning och forskning, men även om individ- kontra strukturnivå i planering av arbetet
- osynliga arbetsuppgifter – frågor om kompetensutveckling, bedömning, studentkontakter, kursledares administrativa uppgifter mm.
- samlad tjänsteplanering – hur undervisnings- och forskningstid exempelvis fördelar sig över året och hur detta styrs av utbildningens struktur
- långsiktiga prioriteringar – rekrytering, kontinuitet i bemanning, kvalitetsarbete mm.
För varje område har vi satt igång olika processer som vi i ledningsgruppen tagit delat ansvar för. Beredning av frågorna sker i olika forum: arbetsmiljögruppen, studierektorsgruppen, i möten med studieadministratörer och studievägledare osv. På IPKL-mötet den 23 april kommer vi att redovisa hur långt vi kommit och lyfta arbetet i en gemensam diskussion.
Här följer exempel på vad det är som pågår nu:
- ”Arbetsmiljö på kursnivå” – kartläggning med hjälp av studierektorer, kursledare och studievägledare av faktorer i kurserna som har betydelse för arbetsmiljön (genomströmning, examinationsformer, undervisningstid osv. – diskussioner pågår om tillvägagångssätt för detta just nu)
- ”Inskolningsprogram” för nyanställda med extra kompetensutvecklingstid, utvecklad introduktion för nya kursledare
- Pilotprojekt med samarbete kursledare/studieadminstatör som utvecklar förbättrade processer som fler kan lära av
- Utvecklade rutiner för ansvarsfördelning kursledare/utbildningsadministration – tydliggörande genom framtagning av checklista
- Utvecklade rutiner för plagiathantering, särskilt stöd, anpassad examination och extra examinationstillfällen
- Undersökning av möjligheter att skapa 15 hp-kurser i lärarprogrammen
- Översyn av beräkning av arbetstid och ev förslag till ny modell
- Förbättrade rutiner vid arbete med forskningsansökningar
- Kontinuerligt arbete med att skapa en stabil bemanningssituation
- På fakulteten planeras också för en utbildningsdag om digital kommunikation
Bästa hälsningar,
Cecilia