Gott nytt år alla IPKL:are

Först ett ”tack för senast”(jag tänker på julavslutningen), även om det har gått lång tid nu. Det var verkligen roligt att få uppleva en så välsjungande IPKL-kör – ett roligt minne – och därtill ett härligt julbord!

Nu är det nya tag och för egen del har året börjat med flera färdigställanden av arbeten som mest förknippas med hösten. Underlag för årsrapporteringar har gått in till fakulteten som sammanställer och skickar vidare. Vi har nått överenskommelser av nya löner för alla medarbetare och nya löner kommer till SACO-anslutna och oorganiserade i januari och för OFR och doktorander i februari. Nästa samtal vi kallar till blir utvecklingssamtal som vi kommer sprida ut under vårterminen. Årshjulet är under uppdatering, så snart kommer ni få alla hållpunkter och datum för 2020 samlat.

Ett viktigt underlag som vi färdigställt i förra veckan och som nu gått in till fakulteten för beslut i fakultetsstyrelsen är vårt program för strategiska satsningar inom forskning, se tidigare blogginlägg här. Det var en kort men intensiv process att skriva fram förslagen. I december skickades ett utkast till forskningsrådet och institutionsrådet som haft möjlighet att ge synpunkter på texten. I stort går förslaget ut på att vi ska rekrytera 4 doktorander med olika inriktningar, 1 postdoc, fyra lektorat med 50% forskning i tre år, två gästprofessorer för kortare vistelser samt forskningsutrymmen i lektorers tjänst om 2 månader. Satsningen sträcker sig över tre år. Vi har skrivit fram dessa förslag mot bakgrund av RED19 och alla de samtal som förts med lektorer, docenter och professorer under HT19 till vilka viceprefekt för forskning har kallat, samt utifrån diskussioner i våra olika organ (se det tidigare blogginlägget). Vi har också tagit hänsyn till våra gemensamma erfarenheter av att utveckla KAM-konceptet på IPKL. Denna fråga har vi tidigare (runt 2017) tagit upp i utvecklingssamtal, i IR och på IPKL-möten bland annat.

Vi har gått från att definiera oss som tre stora KAM:ar (Lärande och IT, ECE och Barndom, ungdom, kultur och lärande) till att ha stöttat nya kollegier och seminarieserier att etablera sig. Det har resulterat i dryga 10 grupperingar. I föreliggande förslag tänker vi att dessa grupper kan organiseras inom sex forskningsteman (alltså en något mer differentierad bild än tre KAM, men inte så splittrad som 12 kollegier).

Kommande steg i detta arbete kommer under våren bestå av att vi

  • Formulerar vad vi menar med ett forskningstema i termer av ledning, uppföljning, aktiviteter (vi tänker t.ex. att kollegierna och seminarieserierna kan arbeta vidare som vanligt, men att de kommuniceras som delar av ett tema). Roger Säljö skriver en text om detta och innehållet kommer först att gå till FR och IR (presentation 27 januari).
  • Formulerar vilka teman vi menar att vi har, vi skissar just nu på följande (ytterst preliminära rubriker): Förskolan och fritidshemmet som institution, dess professionsutötvning, kvalitet och utveckling; Förskolans didaktik och barns lärande; Lärande och IT med inriktning mot för/skola och högre utbildning; Ungdomar i utsatthet; Barn och barndomar; Bildningspraktiker i utbildning och samhälle. Fyra av dessa ser vi som relativt väl etablerade redan nu medan två är mer tentativa och bygger på inspel som kommit i samtalen.
  • Utformar webben utifrån denna reviderade struktur – presentationer behöver uppdateras

Parallellt startar de olika rekryteringsprocesserna, tidigast under februari månad. Förutom de rekryteringar vi formulerat i programmet pågår en del andra rekryteringar, t.ex. doktorander till nya forskarskolan med finansiering från VR och en externfinansierad professorstjänst där vi samarbetare med IDPP. Denna tjänst ska vara knuten till Universeum. Det är mycket på gång helt enkelt!

När det gäller utbildning har året börjat med både positiva och mindre lovande nyheter. Det positiva är att förskollärarprogrammets ÖFSO-projekt (övningsförskolor) har fått besked om tilldelning av nya medel. Det gör att det goda arbete som gjorts och byggts upp kommer få förstärkning till att fortsätta under 2020-2021. Inga Bjerre Pedersen har från januari 2020 tillträtt som studierektor för förskollärarprogrammets VFU-kurser, något vi är mycket glada för!

Det som är oroande är att antalet registrerade studenter på våra lärarprogram ännu så länge är lågt. Vi får hoppas på en slutspurt in i det sista. Studentantalet är avgörande för vår ekonomi och naturligtvis för samhället i stort – lärarna behövs!

Sist men inte minst, inte bara ett gott nytt år vill jag tillönska er, utan också ett gott nytt decennium! Och vad kan passa bättre än att förlägga det nya decenniets första IPKL-träff till en kompetensutveckling om hållbarhet? In på länken som Malin skickat ut och anmäl er till den guidade turen på Världskulturmuseet och utställningen Human Nature (länk till anmälan här). Jag hoppas det ska bli intressant och inspirerande och ge oss nya reflektioner och referenspunkter till det mesta av vårt arbete på institutionen – hur vi jobbar med allt från inköp, resor, forskning, uppdrag och utbildning. Och inte minst – ett trevligt tillfälle att mötas!