Coronanytt 23 mars

Först en hälsning från Peter Edwardsson, chef på campusservice:

För dig som behöver arbeta på distans finns nu information, råd och stöd uppe på medarbetarportalen. Informationen vänder sig till forskare, lärare och administrativ personal: https://medarbetarportalen.gu.se/aktuellt/coronaviruset/praktiskt-om-distansarbete/

Supporten är bemannad som vanligt. Kontakta helpdesk på anknytning 2020 eller via mejl till support@gu.se. Där finns stöd att få både i IT- och/eller AV- relaterade frågor.

Detta är den viktigaste vägen för att få hjälp.

Känner du dig ändå osäker kan du kontakta Campusservice på anknytning 2300 än så länge.

På Pedagogen går det att låna mikrofonhögtalare för möten och undervisning på distans. Det finns några stycken, så det är först till kvarn som gäller.

Receptionen på Rosenlundsgatan 4 är fortsatt öppen 08:00 – 16:00. Där finns också mikrofonhögtalare med kamera till utlåning för möten. Samma princip för utlåning gäller här.


Och en hälsning till, från Jennie Knutsson som är HR-chef på gemensamma förvaltningen:

Universitetsledningen har efter samråd med ledningsråd och personalenheten bedömt att det är nödvändigt att fram till flytta fram slutförande av ARK-processen till efter sommaren, för att skapa så bra förutsättningar för ARK-arbetet som möjligt. Detta omfattar aktiviteterna:


•                          Distribution av enkätsvaren 

•                          Kartläggningsmöten

•                          Åtgärdsutvecklingsarbetet 

Enkätsvaren skickas inte ut nu eftersom de blir underlag för dialogerna på kartläggningsmöten och därför inte står för sig själva. Det är under dialogen i kartläggningsmötet som medarbetare och chefer tillsammans skapar den gemensamma bilden av sina arbetsmiljöförhållanden. 

Den rådande situationen medför inte minskat fokus på vikten av att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete utan snarare större, men fokuserat på bedömning av arbetsmiljön vid arbete hemifrån. Just nu handlar det om att hantera de nya förutsättningar som kommuniceras dagligen.


Därmed blir det lite andra fokus på de närmsta mötena i IR och arbetsmiljögruppen. Det vi fokuserar på just nu är en riskanalys utifrån det nya förhållandet med övergång till distansarbete, samt att sammanställa alla förändringar i kursplaner med anledning av nya undervisnings- och examinationsformer. Dessa förändringar kommer att gå till IR enligt gängse arbetsordning för kursplanerevideringar.

Allt gott inför den nya veckan, och glöm inte PIL:s webinarium om distansundervisning. (Och kolla gärna bloggen då och då, för att inte mailbomba er så lägger vi informationen här om den inte är av superakut slag).

/Cecilia