Arbetsmiljögruppen och IR analyserar risker med hemarbete

Idag har vi haft två viktiga möten där vi inventerat risker med distansarbete ur ett arbetsmiljöperspektiv. Våra diskussioner kan sammanfattas i tre huvudsakliga riskområden

  1. Avsaknad av det sociala utbytet som sker på arbetsplatsen
  2. Arbete i hemmet: Fysisk arbetsmiljö, ergonomiska och tekniska förutsättningar
  3. Arbete i hemmet: Psykosociala förutsättningar

Vi konstaterade att det är viktigt att vi ”håller koll” och ”håller kontakt”. Därför kommer ledningsgruppen arbeta för att tillse att alla ingår i något digitalt sammanhang på arbetet, förutom att vi tar personlig kontakt i samband med utvecklingssamtalen under våren. Vi kommer också att göra en arbetsmiljörond i mailform i år, bestämde vi idag. Vi konstaterade också att det har ett värde i sig att belysa risker genom att tala om dem, och på så sätt medvetandegöra olika aspekter, t.ex. vikten av att ta paus och röra på sig. Det är också viktigt att hitta alternativa former för möten, inte bara formella möten utan också de som annars äger rum i korridoren, i fikarummet och på luncherna. När vi har skrivit rent dagens anteckningar publicerar vi hela riskanalysen och lägger länk i nyhetsbrevet!

Ett återkommande tema på olika zoomsammankomster, har jag märkt, är prat om hur man har ordnat det för sig hemma i dessa tider. Jag blottar här stöket i mitt arbetsrum, som trots allt fungerar bra under omständigheterna! Det ser olika ut för oss nu, en del kämpar för att kunna stänga dörren om sig, andra för att inte känna sig isolerade. Vi jobbar vidare för att hitta former för att stödja varandra i den situation vi hamnat i!

Dagens distansarbetstips: Fixa ett ståbord med hjälp av strykbräda och eventuell annan förhöjning, och se till att variera arbetsställning under dagen

Har ni några bra tips eller några roliga foton får ni gärna skicka till mig!

/Den bloggande prefekten