Just nu är det å ena sidan strålande tider för IPKL, och å andra sidan samtidigt lite osäkra tider. Det som är strålande är att det går bra på så många områden! Budgeten ser bra ut inför nästa år – inget planerat underskott på varken utbildning eller forskning, vilket är första gången på flera år! En enorm lättnad, tycker jag, och värt en stor eloge till alla som kämpat och kämpar med att få grepp om alla timmar, kronor och ören. (En reflektion i sammanhanget – jag minns ett gammalt inlägg jag skrev här på bloggen i november 2017 då vi var lite knäckta över att OH:n på forskning steg så, se här. Då var vi uppe på en nivå över 60%. Nu är vi nere i 44% plus lokal och IT, totalt 53%. Detta är självklart ett stort framsteg för de vid IPKL som söker externa medel.) Att utfallet inom forskningsekonomin ser så bra ut, pga. det stärkta anslaget vi fått, har också gjort att vi under detta år har kunnat ”dryga ut” det strategiska programmet för forskning. När vi planerat för doktorandantagning har vi kunnat anta någon extra doktorand. När vi har planerat för förstärkt forskningstid (externa och interna utlysningar) har vi kunnat anställa/bevilja något fler utrymmen än vi hoppades på. Ändå kommer vi att kunna fortsätta anställa lektorer, doktorander och någon postdoc nästa år.
Sjuktalen sjunker sakta men säkert. Visst har vi fortfarande problem med stress och tidsbrist, balans mellan arbete och fritid som vi strävar med, men ändå – en viktig utveckling av arbetsmiljön. Vi har klarat att upprätthålla våra utbildningar i mer än ett halvår på distans! Vi är ett otroligt kompetent kollegium som klarat att bemästra flera nya system på löpande band. Vi har arbetslag som ställer upp för varandra när någon blir sjuk. Vi har forskare som trots distanssituationen och pandemin håller liv i seminarier och internationella samarbeten mm. Detta är så imponerande!
Det osäkra är förstås hur länge pandemin ska pågå och när allt ska återgå till det normala. Vad nu det nya normala kommer bli. Det är också valtider, vilket alltid öppnar för en viss osäkerhet. Vi ska ha en ny fakultetsledning på plats snart som ska väljas under våren. Vi ska också ha en ny proprefekt i princip så snart som möjligt. Valberedningen under ledning av Thomas Johansson har börjat sitt arbete och jag hoppas verkligen någon är beredd att ta chansen att få jobba i ledningsgrupp nu när Annika Bergviken Rensfeldt ska avgå. Både Annika och jag kan svara på frågor om vad uppdraget innebär om någon är nyfiken. Annars är det valberedningen ni kommer ha kontakt med! Det kan både bli ett mindre uppdrag, och i så fall kommer vi även att utse en ny viceprefekt efter Cecilia Björck som också avgår. Eller så kan proprefekten ta ett större uppdrag. Flera olika ansvarsområden är möjliga (utbildning, samverkan, internationalisering mm.).
Osäkert är också detaljerna i årets lönerevision. Ni som hängt med länge minns att det nästan brukar vara klart vid den här tiden på året, men nu har vi inte ens börjat. Det ska dock bli en lönerevision, men de utvärderande samtalen (lönesamtalen) kommer inte äga rum på IPKL förrän i slutet på december/ januari. Vi går alltså in i processen nu utan att ännu veta revisionsdatum, tillhörighet till fackförbund och utrymme som kommer finnas att fördela. Vi vet att vi legat ganska högt de sista åren, men detta år spås ett mindre utrymme. Alla har ändå rätt att komma och samtala om sitt löneläge och sin prestation under året som gått. Som tidigare kommer vi utgå från de löneenkäter vi gemensamt bearbetat på IPKL-möte och som vi haft ett par år nu. Du finner dem här (obs att det är tre olika enkäter). Kristin kommer att kalla TA-gruppen. Doktorander följer en fast lönestege, så i den processen ingår inte utvärderande samtal. För övriga (lärare/forskare) gäller:
- Anmäl om du vill komma på samtal (av erfarenhet vet jag att alla inte prioriterar lönesamtal varje år, och av detta skäl är det av avgörande betydelse att jag får ett grepp om hur många samtal som ska schemaläggas, så en rätt dimensionerad doodle kan skapas). Jag önskar att du kan göra detta redan nu! Skicka ett mail till cecilia.wallerstedt@gu.se. De som anmäler sig får sedan en doodle innan jul och tiderna kommer ligga i januari.
- Boka in tid för samtal
- Fyll i löneenkäten
- Vi genomför samtalet och utgår från din löneenkät – medtag den till samtalet (som äger rum i zoom)!
- Om du inte vill ha samtal får du ändå gärna skicka din löneenkät under januari månad, maila till mig. Den är ett viktigt underlag för lönesättningen.
Fortsätt kämpa och tack för allt gott arbete!
/Cecilia