Strategiplaner för 2021

Nu har vi processat vad vi kallar HP/VP (handlings- och verksamhetsplan) för 2021 och sänt in denna till fakulteten. Många har varit involverade, men främsta instans för detta arbete är institutionsrådet och ledningsgruppen. Så fort planen fått ett diarienummer och publicerats på webben så kommer länk i nyhetsbrevet så alla kan läsa i detalj, men jag tänkte att en kortversion kan vara intressant, så här kommer den. Detta är alltså de frågor vi prioriterar inför nästa år. I den fulla versionen finns en kort bakgrund till varje punkt och en beskrivning av vilka aktiviteter vi planerat vidta i arbetet.

Forskning:

  • Fortsätta det strategiska arbetet med miljömobilisering, dels genom utveckling av forskningsteman och dels genom rekrytering, i dialog mellan linje och kollegium
  • Utveckla arbetet med att organisera plattformar för praktiknära forskning
  • Stödja initiativ till internationell samverkan online
  • Att bibehålla och utveckla IPKLs forskningslabb. Sprida och förankra riktlinjer och regler kring datahantering och forskningsetik.

Utbildning:

  • Starta upp VAL-utbildning av förskollärare och grundlärare inriktning fritidshem och delta i nationell samverkan
  • Följa upp utbudet inom fristående kurser genom uppföljning av kurvärderingar/kursrapporter
  • Medverka till utvecklingen av formerna för kursvärdering, i samverkan med projekt på fakultets- och universitetsgemensam nivå
  • Inventera möjligheterna för internationella samarbeten i masterprogrammen
  • Utveckla en integrerad process för budgetarbete, bemanningsarbete och rekrytering
  • Stötta erfarenhetsutbyte kring nätbaserad undervisning och examination

Forskarutbildning:

  • Bibehålla och stödja internationell samverkan inom forskarutbildning
  • Beakta och bevaka doktorandernas arbetsmiljö, inklusive frågor som gäller gruppen samverkansdoktorander
  • Fortsatt medverka till forskarutbildningens dimensionering som en fakultetsgemensam angelägenhet och planering av doktorandrekryteringar
  • Forskningsetik, datahantering inom ramen för forskarutbildning

Arbetsmiljö:

  • Verka för att fördjupa förståelsen kring de genom ARK prioriterade områdena för förbättrad arbetsmiljö bland personal (frånvaro av stress och frånvaro av konflikt mellan arbete och fritid) genom arbetsmiljödialoger i institutionens olika fora.
  • Fortsatt arbeta med det i ARK prioriterade området inflytande och delaktighet, för en förbättrad arbetsmiljö, genom tydliggjorda processer och mandatfördelning, framförallt inom utbildning. Ett särskilt fokus ligger på de områden där nya ledningsfunktioner tillträder under året.
  • Fortsatt arbeta för utvecklade strukturer för stöd för medarbetare och ledare.
  • Bevaka den digitala arbetsmiljön som studenter och medarbetare verkar inom under den pågående pandemin. 

I detta arbete kommer vi att läsa och diskutera resultat från Tillitsdelegationens betänkande.