Varje gång vi har IR så har vi en punkt där alla ledamöter kan komma med information och frågor av intresse för institutionen. Senast var det någon som påtalade att det vore bra med en uppdatering av var vi ligger till med det strategiska program för forskning som vi lade fram till fakultetsstyrelsen för ganska precis ett år sedan. Bra förslag! Är det fler som har tankar, funderingar och förbättringsförslag av olika slag så dra er inte för att vända er till någon av ledamöterna i IR så frågorna kommer ”på bordet”, som man säger.
- På den här sidan kan man läsa om fakultetens gemensamma satsning och se även våra granninstitutioners strategiska program. Programmet är treårigt.
- Här finns IPKL:s strategiska program i kortversion och i sin helhet som pdf. I pdf:en kan man också läsa om den analys som ligger till grund för prioriteringarna.
- Här finns blogginlägget där jag beskrev hur beredningsprocessen på institutionen planerades (vilka organ vi hade det uppe för diskussion i) för att ta fram programmet (från november 2019).
I analysen utgick vi ifrån att vi hade fyra befintliga forskningsteman:
- 1. Förskolan som institution, dess professionsutövning, kvalitet och utveckling
- 2. Förskolans didaktik och barns lärande
- 3. Lärande och IT med inriktning mot skola, förskola och högre utbildning (LIT)
- 4. Barndom, ungdom, kultur, lärande (BUKL)
Det är dessa teman som under året har definierats än tydligare och fått delvis nya namn. För den nya presentationen av vår forskning och alla forskningsteman se här (och kom på IPKL-mötet på måndag där alla kommer att presentera aktuell forskning – det blir spännande!). Vi skrev också fram två förslag på nya teman, varav båda i nuläget kommit igång riktigt bra! Dessa två tentativa teman kallade vi då:
- 5. Barn och barndomar
- 6. Bildningspraktiker i utbildning och samhälle
Här följer de prioriteringar vi bestämde oss för och hur det har gått:
Prioritering 1. Två doktorandanställningar med inriktning mot fritidshem att knytas till tema 1 och tema 4. Dessa anställningar motiveras av forskningsbehov och av institutionens utbildningsuppdrag.
Här har vi anställt Sara Andersson och Anna-Lena Borg.
En doktorandanställning med inriktning mot lärande och IT (tema 3). En doktorandanställning med inriktning mot lärande i professioner alt högre utbildning (tema 6).
Här reviderade vi planen något innan vi gick ut med anställningarna och gjorde dels två anställningar mot lärande och IT (med koppling till olika befintliga projekt), samt gjorde en öppen utlysning i pedagogik. Sammantaget blev det tre doktorandanställningar i pedagogik. De som fick dessa var Hadil Ghazy Elsayed, Lia Roka och Kalliopi Moraiti.
Prioritering 2. Forskningstid för anställda lektorer, fyra lektorsutrymmen om 50 procent under tre år med början 2020/2021. Tre av dessa utrymmen kommer att rymmas inom externt utlysta lektorstjänster (tillsvidare). Processen för dessa rekryteringar startar februari 2020 och följer gängse arbetsgång (LFN, externa sakkunniga etc.). Ett utrymme utlyses internt på institutionen genom intresseanmälan. Processen att fördela detta forskningsutrymme sker genom ett förenklat sakkunnigförfarande med en extern bedömare. (Tema 2 och 3)
Här kom vi att satsa lite ytterligare och anställde på två av utlysningarna två lektorer. Den internt fördelade forskningstiden gick till Jenny Bengtsson. De externt utlysta lektoraten gick till Jonna Larsson (ma/no), Malin Nilsen och Pernilla Lagerlöf (IT) och Anne Kultti och Annika Åkerblom (språk/flerspråkighet).
Prioritering 3. Forskningstid för anställda lektorer (som ännu ej är docenter), sex lektorsutrymmen om två månader (måste utnyttjas under vt20/ht20). Forskningstiden kan sökas av alla lektorer vid institutionen och ansökan ska innehålla en förklaring av hur man avser att forskningen ska ingå i och stärka något av de sex forskningstemana.
Även här utökade vi satsningen genom att sammanlagt fördela 12 lektorsutrymmen om 200 timmar. De vars ansökningar blev beviljade var i första omgången Ylva Ågren, Magnus Karlsson, Pernilla Lagerlöf, Malin Nilsen, Ann-Marie Eriksson och Mikaela Åberg. I andra omgången var det Cecilia Björck, Catarina Andishmand, Viveka Torell, Louise Peterson, Åsa Wahlström Smith och Karin Lager.
Prioritering 4. En postdok med inriktning mot kvantitativa metoder (tema 1)
Denna anställning fick Panagiota Nasopoulop.
Prioritering 5. Två gästprofessurer, en vardera vid temana 5 och 6.
Gästprofessur till tema 5 är under process just nu. Global Childhoods-gruppen under ledning av Anette Hellman arbetar på att skriva fram en kandidat som förhoppningsvis ska vara på plats till våren 2022. För tema 6 har vi gjort en omprioritering och kommer istället att gå fram med en doktorandanställning. Anledningen att vi tänkt om är bl.a. att förra årets doktorandutlysning istället blev en öppen tjänst i pedagogik och kom att stärka IT-temat. Vi kommer också att bli delaktiga i en forskarskola som startar till hösten inom folkhögskolans pedagogik (två platser), som gör att det nu är ett gott läge att bygga forskningsmiljön med ytterligare en doktorand.
Det som har varit väldigt positivt för IPKL med det strategiska programmet, upplever jag, är inte bara att vi fått en hel massa nya medarbetare som ägnar sig åt forskning, utan också att vi fått igång en ordentlig analys (bl.a. utifrån samtal med alla lektorer) av forskningsverksamheten kopplat till ekonomi och rekrytering, där ledningen i linjen (prefekt och ledningsgruppen) på ett strukturerat sätt talat med den kollegiala ledningen av forskningen (docenter och professorer, ledare för kollegier och seminarier). Detta är viktigt att vi upprätthåller även framgent, och därför har vi nu etablerat en cykel där vi har forskningsdialoger i slutet på hösten, i samband med att budgeten ska planeras, och därefter kan vi göra prioriteringar som sedan verkställs under våren (doktorandutlysningar t.ex.). Det är dock väldigt viktigt att vi inte förlitar oss på de interna medlen för att utveckla forskningstemana, utan extern finansiering är fortfarande helt central. Våra interna medel ska på olika sätt ”jobba som medfinansiering”, dels konkret medfinansiering där det krävs av finansiären, men även att stötta finansiering av doktorander eller postdocs till externt finansierade projekt. Så sammanfattningsvis: Fortsätt sök projekt!
Har ni frågor eller funderingar kring något av allt detta så hör gärna av er till mig eller Roger, eller till forskningsrådet under ledning av Johannes Lunneblad. Diskutera gärna med kollegor och ledamöterna i IR också, så håller vi den kritiska blicken på oss själva som institution levande!