Hej alla medarbetare
Enligt vår plan för det systematiska arbetsmiljöarbetet är vi nu inne i ”undersöka arbetsförhållande – fasen”. Vid denna tid genomför vi normalt sett utvecklingssamtal med alla. Förra året kom vi dock ur fas eftersom lönerevisionen och lönesamtalen blev kraftigt försenade. Vi har diskuterat fram och åter hur vi ska göra – t.ex. professorerna hade sina utvecklingssamtal så sent som i oktober. Vi har kommit fram till att vi nu ändå genomför utvecklingssamtal med alla så att vi kommer i fas igen. Det känns också som att vi är i ett viktigt läge att samla ihop oss i samband med återgång till campus och blicka framåt. En fråga är t.ex. om alla är nöjda med hur de sitter i och med att nya vanor kring hemarbete kan ha etablerats, liksom andra sociala aspekter av återgången. Vi är också intresserade av hur vi kan se till att alla är med och bidrar till verksamhetens mål och självklart – hur alla medarbetare kan utvecklas så bra som möjligt på vår institution! Det blir också ett bra tillfälle att följa upp vad som blev sagt sist, innan vi gör ett skifte i ledningsgruppen. I stora drag har vi följande arbetsfördelning (med vissa justeringar för att det ska stämma för helheten):
- Lektorer inkl docenter: Kallas av Roger
- Adjunkter, doktorander och forskare (post docs m.fl.): Kallas av Markus
- Adjungerade, deltids- och visstidsanställda, professorer, medarbetare med större ledningsuppdrag: Kallas av Cecilia
- Administrativ personal: Kallas av Kristin
I tillägg till detta gör vi i vår också en ny fysisk arbetsmiljörond, både med studenterna i lokalerna och i våra arbetsrum. Arbetsmiljöronden går vi den 11 maj (lite sent, men det beror på att vi behöver hinna verkställa åtgärder som togs upp i höstens rond).
Vi har också fått ett förslag på IR om att vi kan arbeta vidare med digital arbetsmiljö som vi hade en rond om förra året, genom att i Teams samla konkreta exempel på problem i de digitala systemen som ställer till det för oss. Dessa kan vi sedan föra vidare till olika systemförvaltare och även gruppen för digitalisering på GU. Jag återkommer om var vi placerar detta gemensamma dokument och hur ni kan bidra. Slutligen så deltar jag i TA-möte och kurslärarmöten under våren med olika arbetslag, tillsammans med arbetsmiljöombuden, för att lyssna av och föra dialog om arbetsmiljön. Detta gjorde vi förra året och det var mycket givande, så vi i arbetsmiljögruppen tyckte det var värt att upprepa i år.
I övrigt hoppas jag alla hinner blicka ut på vårtecknen och njuta – det är snart april!! Tiden går fort.
Hälsningar,
Cecilia