Tre snabba till Malin Nilsen som tillsammans med Pernilla Lagerlöf och Ingrid Pramling Samuelsson koordinerar kollegiet för didaktik och barns lärande.
Hur har intresset varit för höstens seminarier?
Det har varit ett stort intresse för de flesta av vårens och höstens seminarier och vi tycks framför allt ha etablerat oss bland verksamma lärare, vilket är roligt. Vårt senaste seminarium (10 okt) med Sara Folkman från Stockholms universitet hade 70 deltagare och det hettade till ordentligt i diskussionen efteråt om Saras kritiska studie av Reggio Emilia-inspirerad pedagogik.
Hur kommer det sig tror ni att det nått ut så bra till verksamma lärare?
Vi försöker hitta forskare och innehåll som engagerar verksamma lärare. Vi har även tagit hjälp av flera nyckelpersoner som sprider vårt program i sina nätverk så att vi når alla förskolor i Göteborg samt kranskommuner. Kollegiet har även en Facebook-grupp där vi skapar evenemang som delas vidare bland lärare.
Vad har ni för planer för våren?
Vi har några spännande programpunkter på gång, men programmet är ännu inte färdigställt. Framför allt vill vi fortsätta skapa möjligheter för forskare och verksamma att få träffas och diskutera forskning från olika perspektiv. Vi tycker att vi har lyckats bra med att skapa en arena där teori och praktik faktiskt möts och där forskare och lärare diskuterar frågor från olika perspektiv. Just därför hoppas vi även att fler från fakulteten ska hitta till vårt kollegium. Alla är välkomna!
Sara Folkman presenterar sin diskursanalytiska studie av begreppet ”lyssnande”, som är en bland Reggio Emiliainspirerade pedagogikens mest centrala formuleringar, IPKL den 10 oktober
Ps, här har ligger info om våra kollegier/seminarieserier på hemsidan.