Barn- och barndomssociologiska kollegiet

Tre snabba frågor till Björn Haglund, en av initiativtagarna till en ny kollegieverksamhet vid IPKL:

–        Hur kom det sig att ni tog initiativ till detta kollegium?

Vi hade under lång tid haft diskussioner med Center för Skolutveckling (CfS) hur vi skulle kunna utveckla ett djupare samarbete kring frågor som berörde fritidshem. Fritidshem är en kvantitativt mycket stor verksamhet men förutsättningarna för att bedriva verksamheten är ofta mindre goda. CfS menade att personalen behövde uppmärksammas och även fortbildas och här såg vi då en möjlighet att bidra. Det visade sig också att samma behov fanns när det gällde förskollärare som arbetar i förskoleklass. Vi beslöt då att skapa ett kollegium som bjöd in fältet till föreläsningar samt diskuterade verksamhetsnära frågor riktade till fritidshem och förskoleklass.

–        Hur har ni spridit information till verksamma lärare om föreläsningarna och hur har intresset varit?

CfS har varit till stor hjälp här då de har en god överblick samt har upparbetade kommunikationskanaler med fältet. Det innebär att vi, i samråd med CfS, diskuterar möjligt innehåll och att information om föreläsningar och liknande sänds ut via CfS redan etablerade kanaler. Hittills har vi genomfört en föreläsning riktad till fritidshem (Catarina Andishmand – Fritidshem eller servicehem?). Vi var nyfikna på hur många som skulle komma…5, 10 eller 20? Det kom nästan 50 personer till föreläsningen så det måste betraktas som en stor succé! Imorgon (27 februari) är det dags för nästa föreläsning som riktar sig till förskoleklassen (Bedömning i Förskoleklassen med Eva Johansson från Högskolan Väst). Här har vi fått uppgifter på att minst 75 personer är intresserade av att komma!

–        Vilka innehåll planerar ni för framåt?

Vi kommer att genomföra ytterligare två föreläsningar nu under våren. Den 4 maj kommer Monika Hansen Orwehag att föreläsa på temat: Fritidspedagogisk didaktik – att vara lärare i fritidshem och den 29 maj kommer Helena Ackesjö att föreläsa på temat: Övergångar mellan skolformer” – med förskoleklassen i fokus. Höstens program är inte planerat än men vi har gott om idéer.

En bild som Karin Mellegård, kollegiesekreterare, tog vid första tillfället