Hej IPKL:are (140 medarbetare är vi idag!)
Då var årets iskalla version av påsken över. Via sociala media har jag nåtts av att några av oss varit på skidresor vilket sett härligt ut. Själv har jag suttit hemma i Övertorp (Skövde) och glatt mig åt att biten närmast husväggen äntligen är snöfri så våra hönor kunnat få picka lite gräs.
Ett Glad Påsk-kort lite i efterskott
Några saker som är på gång på IPKL vill jag gärna nämna för er alla:
Bemanningsarbete står på schemat för studierektorerna just nu. Flera av er har redan varit i kontakt med t.ex. Annika E, Björn, Tom, Inger, Solveig eller Anne Bivall (samordnare) rörande aktuella kurser. Något som är mycket viktigt att veta nu är all planerad ledighet, föräldraledighet och ev. andra viktiga förändringar av tjänsten. Tänk på att meddela dina planer, både genom att själv rapportera i primula och tala med mig eller din tjänsteansvariga så att Anne Bivall får lägga in planerad ledighet i retendo.
Idag gör Kristin Martinsson sin första dag på IPKL som administrativ chef. Det betyder att Mai (som har semester denna vecka) övergår till att vara ekonom/controller på heltid. Kristin ska få presentera sig i ett eget blogginlägg!
Utvecklingssamtalen som enligt årshjulet skulle ske i mars-april har inte kommit igång ännu, men denna vecka tror jag vi är redo att börja kalla till samtal. Ett fokus vi diskuterat för årets samtal är kompetensutveckling, både innehållsligt (vad vill och behöver jag utveckla?) och tidsmässigt (när ska jag göra mina kompetensutvecklingstimmar?). Att var och en får utvecklas på ett sätt som stimulerar – både sig själv och verksamheten – är en viktig dimension av arbetsmiljön. Som förra året är det den vi kallar tjänsteansvarig som kallar till samtal, dvs. admin-chef för TA-personal och någon ur prefektgruppen för lärare/forskare.
Den 23 april har vi nästa IPKL-möte där vi ska uppdatera oss om pågående arbetsmiljöarbete och i bästa fall även hinna presentera tentativa resultat av arbetsmiljöenkäten. Vi har inte många IPKL-möten, men de vi har önskar jag att alla ska prioritera: vi har frågor där vi alla behöver bli engagerade i samma samtal. Samma dag ska vi i ledningsgruppen ta emot GU:s (relativt) nya rektor och prorektor under deras ”roadshow” där de besöker alla delar av GU. 35 minuter får vi på oss att säga något om institutionens utmaningar. Vi har tänkt samverkan som ett övergripande tema och inom detta tala under två rubriker: lärarutbildning (om vårt intresse för samverkan med professionen, praktiknära forskning, ÖFSO, VFU och kollegieverksamheter t.ex.) och tvärfakultativa forskningssamarbeten (samarbetsytor vi arbetat upp genom LET-studion, Styrkeområdet Lärande, IT-fakulteten och våra gemensamma utbildningar osv.).
Nu, och hela tiden egentligen, är det tid för utvärdering och granskning av våra utbildningar. Fakulteten har gjort en sexårsplan för utvärdering av all utbildning. Programledningen för förskollärarprogrammet och grundlärarprogrammet inriktning fritidshem är just nu inne i skrivprocessen för UKÄ:s utvärdering. Det har laddats för detta arbete under lång tid och nu hoppas vi det ska ge intressanta insikter. Samtidigt pågår förberedelser för utvärdering av forskarutbildningen i Barn- och ungdomsvetenskap och därmed översyn av forskarutbildningskurserna i denna disciplin. Det har återigen aktualiserat frågor om vad detta ämne är såväl internationellt, nationellt och lokalt. Vi behöver reflektera över utvecklingen av ämnet sedan det inrättades vid vår fakultet och föra en grundlig diskussion om vad vi vill framåt. Vi har beställt en bibliometrisk analys som grund för en sådan diskussion som kan visa oss i termer av nyckelord vad vi innehållsligt fokuserat i våra forskningsmiljöer. Fortsättning följer i denna, som jag ser det, mycket viktiga fråga för IPKL.
Till sist en bild från dagens väg till jobbet:
Soluppgångstider för oss som stiger upp tidigt.