En hälsning från programrådsgruppen för Masterutbildning i Barn- och ungdomsvetenskap vid IPKL  

Nytillsatt programråd

Programrådet för Masterprogrammet för Barn- och ungdomsvetenskap blev nytillsatt i januari -18. Uppdraget för detta programråd består av fortsätta utvecklingsarbete med grund i den s.k. GADD-analysen (som presenterades 2016). Som utgångspunkt för arbetet har ledningen lämnat förslag till profilering av programmet utifrån två samtida utmaningar: migration och digitalisering.

Två av de största utmaningarna Masterprogrammet i Barn- och ungdomsvetenskap vid IPKL står inför är… att öka antal sökande studenter: både det antal som faktiskt påbörjar programmet – redan vid start av första kurs har antalet antagna studenter minskat till ca en tredjedel under föregående kursomgångar – och att öka studentgenomströmningen. Att öka antalet studenter (göra utbildningen attraktiv) samt se till att genomströmningen blir god för de studenter som påbörjar programmet kan beskrivas som huvudsyftet med det arbetet som under våren pågått i programrådet.

Utgångspunkt för vårt arbete har varit en ambition om att ta ett samlat och övergripande grepp om programmets innehåll, upplägg och struktur. Vi har strävat efter att ta tillvara de goda erfarenheter som redan finns från föregående programomgångar men också att våga tänka nytt. Genom att också titta på motsvarande masterutbildningar vid andra lärosäten i Sverige och i Norden har vi försökt hitta nya ingångar.

Programrådet har haft fyra ordinarie möten och sex arbetsmöten. Utöver dessa tillfällen har programrådet diskuterat det pågående programmet/utvecklingsarbetet kontinuerligt med ledning och övriga ansvariga för utbildning vid IPKL, programmets studierektor (också nytillsatt) och studievägledare; representant för fakulteten har också deltagit i diskussionerna. Exempelvis har en diskussion om hur innehållet i BoU ska identifieras förts med ledningen.

Nedan presenteras några inslag av det pågående arbete.

Programförklaring

I den programförklaring som formulerats har det tidigare förslaget till programförklaring samt presentationen av Barn- och ungdomsvetenskap vid IPKL som forskarutbildningsämne tagits hänsyn till. Programförklaringen syftar till att ge studenter en övergripande presentation av programmets syfte och innehåll. Konkretiseringen av detta innehåll kommer att göras i kursplaner.

Masterprogrammet i Barn- och Ungdomsvetenskap är en tvärvetenskaplig utbildning på avancerad nivå. Programmet syftar till att bredda och fördjupa kunskaper om barn och ungas uppväxtvillkor och lärande i en globaliserad och digitaliserad värld. Programmet har två övergripande teman: migration och digitalisering. Centrala arenor som studeras är utbildningsmiljöer såsom förskola, fritidshem, skola samt föreningsliv, fritid, kultur och familj. Såväl pedagogisk-psykologiska som barndomssociologiska perspektiv används för att analysera barns och ungas lärande, utveckling, rättigheter, erfarenheter, perspektiv; samt hur föreställningar om barn och barndom tar sig i uttryck i pedagogiska institutioner och preskriptiva dokument. Empiriska studier inom framskrivna intressefält utgör bas för programmets utformning. Programmet förbereder de studerande för både professionsarbete och forskning inom ovannämnda arenor.

Utveckling av programmets struktur och innehåll

Med syfte att skapa ett sammanhållet program planeras ett program på helfart (med fortsatta möjligheter för individuella studiegångar) med uppstart en gång/år. Antalet valbara kurser kommer att minskas från dagens 60 hp till max. 30 hp. I det pågående utvecklingsarbetet (med utgångspunkt i de senaste förslagen till kursplaner och litteraturlistor) har följande innehåll/idéer diskuterats och betraktas som viktiga:

  • Studentperspektivet som centralt genom att innehållet i programmet på ett tydligt sätt ska gå att koppla mot det innehåll/tematik som studenterna i sina utbildningar vid IPKL (förskollärar- respektive grundlärarprogrammet med inriktning mot fritidshem) har mött. Innehållet kan också vara intressant för en bredare studentgrupp.
  • Konkretiserade lärandemål och betygskriterier.
  • Kurslitteratur i form av forskningsstudier.
  • Tydlighet gällande de metoder som behandlas och när i programmet de introduceras.
  • Flera alternativa former för examensarbeten på magister-/masternivå:
  • Uppsats i den form som den ser ut inom ramen för det pågående programmet.
  • Vetenskaplig artikel (för sökande som kanske hyser ett forskarintresse).
  • Rapport/utvecklingsarbete (för sökande med intresse för att hitta karriärvägar inom t.ex. kommunen).

Rekrytering och marknadsföring

Strategiskt arbete för att skapa förutsättningar för ökad rekrytering har skett genom att programrådsledaren fört en dialog med representant från Göteborgs stad. Detta dels för att informera om det pågående arbetet, dels för att undersöka intresse från kommunens sida för en fortbildning för förskollärare med den profilering som programmet kommer att ha. Fortsatt presentation och diskussion kommer att ske under hösten -18. En förhoppning är också att ta kontakt med kommunen/centrum för skolutveckling i relation till fritidshemmen.

Tillsammans med ledning och ansvariga för Förskollärarprogrammet har programrådet diskuterat huruvida de s.k. LÖFA-kurserna, sex stycken kurser på avancerad nivå som ligger under sista termin i Förskollärarprogrammet­, kan göras tillgängliga för studenter som avslutat Grundlärarprogrammet med inriktning mot fritidshem. IPKL har beslutat att erbjuda LÖFA-kurserna som fristående fr.o.m. vt-19.

I samarbete med institutionen har vi uppdaterat en introduktionsfilm i form av intervjuer med studenter som läst programmet. Denna film kommer att ligga på webben inom kort. Fler och nya vägar för spridning av information om programmet är något vi kommer arbeta vidare med. Önskvärt vore att tydliggöra möjligheten till en förlängd studiegång redan vid introduktionen till förskollärar- och grundlärarprogrammet.

Utvecklingsarbete ht-18

Under hösten fortsätter arbetet med att skapa en sammanhållen utbildningsgång som förhoppningsvis kan komma att locka många sökanden. Vi påbörjar arbetet med att ta fram kursplaner (vilket beräknas vara klart till december). Samtidigt behöver också delar inom det pågående programmet utvecklas såsom att ta fram kursguider och skriva fram tydliga betygskriterier (som har pekats ut som utvecklingsområden i de senaste programrapporterna). Ytterligare en viktig aspekt att beakta, utifrån GADD-analysen, är progression inom programmet.

Ett annat utvecklingsområde som programrådets arbete kommer fokusera är frågan om studentinflytande och kursutvärdering. Att hitta vägar för att systematiskt genomföra kursvärderingar trots ett lågt antal studenter, är viktigt för dokumentation och programutveckling, både gällande enstaka kurser men också programmet i sin helhet. Programrådsledaren kommer att bjuda till studentdialog. Kursledare kommer också bjudas in till diskussion om hur arbetet med kursvärderingar kan utvecklas.

I höst kommer vi att tillhandahålla ett utkast på programstruktur där vi bjuder redan involverade och potentiella medarbetare i masterprogrammet att komma med inspel. Om du har reflektioner i relation till det pågående arbetet med att utveckla programmet innan detta möte i höst, kontakta gärna programrådsledare Anne Kultti, per e-post: anne.kultti@ped.gu.se

Programrådet för Masterprogrammet i Barn- och ungdomsvetenskap vid IPKL

Anne Kultti, Louise Peterson, Live Stretmo, Ylva Ågren och Annika Åkerblom