Vid senaste IPKL-mötet lyftes frågor kring arbetsmiljö och vi berörde den riskanalys som påbörjades i höstas. Riskanalysen är en del av arbetsmiljöarbetet.
Enligt arbetsmiljölagen och framförallt föreskriften om Systematiskt arbetsmiljöarbete ska arbetsgivaren undersöka arbetsförhållanden och bedöma risker kontinuerligt, utifrån t ex
- arbetsmiljökartläggningar (senast gjorde vi en arbetsmiljöenkät VT18 och denna typ av större enkäter gör vi var tredje år)
- arbetsmiljöronder (har vi varje vår),
- utvecklingssamtal (också varje vår) och
- statistik över anmälningar i GURIA (universitetets risk- och avvikelsehanteringssystem – ni minns, där man som medarbetare ska rapportera t.ex. om man ramlat och skadat sig, om man blivit bestulen eller upptäcker något som bryter mot regler för miljö och hållbarhet).
Riskbedömningar ska också genomföras vid förändringar i verksamheten för att arbetsgivaren ska ha möjlighet att åtgärda och motverka möjliga risker. Riskbedömningen ska genomföras tillsammans med arbetsmiljöombud och eventuellt studentarbetsmiljöombud. Riskbedömningen ska göras skriftligt och mynna ut i en handlingsplan som följs upp kontinuerligt.
En modell för systematisk undersökning av risker.
Vid IPKL-mötet i november påbörjades arbetet med en riskanalys mot bakgrund av institutionens ekonomiska situation och de förändringar som detta kräver. Alla som deltog vid mötet fick möjlighet att i grupper diskutera möjliga arbetsmiljörisker som en konsekvens av förändringarna. Riskerna sammanställdes i den mall för riskbedömning och handlingsplan som universitetet har tagit fram. Information om sammanställda risker lämnades vid Institutionsrådets möte den 4 februari (institutionsrådets minnesanteckningar hittas här) och skickades ut till alla medarbetare vid IPKL den 18 februari. Observera att det alltid finns möjlighet att tillföra risker som inte ryms inom de redan identifierade.
Sammanställningen kommer att uppdateras kontinuerligt och risker eller förbättringsområden kan läggas till allt eftersom. Om du upplever att det saknas någon arbetsmiljörisk i sammanställningen, meddela prefekt eller administrativ chef så förs risken in i dokumentet.
Nu vidtar nästa steg i arbetet med riskanalysen – riskbedömning. Riskbedömningen ska ske i samverkan mellan arbetsgivare, arbetstagare och studenter, för att tillvarata de kunskaper som finns i organisationen och därmed få en så bra kvalitet i riskbedömningen som möjligt. Detta kommer därför att ske i olika sammanhang under våren, t ex i samband med arbetsmiljögruppens möten, i institutionsrådet, ledningsgruppen och övriga befintliga organ vid institutionen. Riskbedömningen ska göras utifrån en bedömning av sannolikhet för att risken ska inträffa och de möjliga konsekvenser som detta medför. Bedömningen ska ge arbetsgivaren möjlighet att prioritera vilka åtgärder som behöver vidtas för att undvika riskerna och skapa en handlingsplan för dessa. Handlingsplanen ska sedan följas upp och åtgärderna kontrolleras.
IPKL-mötet den 27 maj kommer att ägnas helt åt det systematiska arbetsmiljöarbetet och fortsatt diskussion kring riskanalys och handlingsplan. Agendan för mötet kommer till stor del att avgöras av var i arbetet med riskanalysen vi befinner oss, hur långt vi har kommit med de åtgärder som planeras och vad som ligger framför oss.
Här hittar ni kontaktuppgifter till arbetsmiljöombuden! Lyft gärna arbetsmiljöfrågor med dem (som rör riskanalysen eller annat).