KAM eller profilområden?

Hälsningar från tåget hem från Stockholm

I måndags hade vi ett intressant IPKL-möte. Frågan om vad arbetet med KAM har för syfte och funktion kom upp på bordet på ett bra sätt. Tack ni som gav inspel i denna diskussion, både i panelen och övriga!

Idag och igår har jag varit i Stockholm och arbetat med beredningsgruppen för Skolforskningsinstitutet. Det är väldigt lärorikt att se arbetet med fördelning av forskningsmedel ”från insidan” och det väcker tankar om strategier för arbete med forskningsansökningar. Det är även intressant att få möta personer från olika lärosäten i Sverige och höra om hur lika problem vi brottas med runt om i landet (lite fakultetsanslag, minskat antal doktorander, rekrytering osv.). Även om problemen är likartade finns en variation i sätt att tackla dem. Att schablonmässigt ge forskningstid i tjänsten till docenter, som vi gör, är exempelvis ingen självklarhet vid andra universitet. Att dra ner på forskningstiden till förmån för att kunna anta doktorander var en fråga vi diskuterade i vårt IR i våras, och ratade, men vi lär få återkomma till den igen under det kommande året, och säkert de närmsta åren också. Vi avvaktar först utfallet av årets eventuella utdelning på VR etc. Doktorandantagning är också något vår fakultet signalerat att de vill göra en strategisk satsning på. Att ha en levande forskarutbildning är självklart av central betydelse!

En fråga som kom upp i måndags var hur vi ser på våra ämnen (primärt pedagogik och barn- och ungdomsvetenskap), och hur dessa relaterar till våra KAM-grupper. Intressant tycker jag! Läs gärna hur Stockholm organiserat sig och hur de kommunicerar sina inriktningar på hemsidan:

http://www.buv.su.se/forskning/forskningsområden

Vidare ett minne från måndagens IPKL-möte, den vemodiga avtackningen av vår otroligt kunniga och uppskattade forskarutbildningsadministratör som har nått pensionsåldern…

Tack Carin!