Lönerevisionen – så funkar den!

Igår skickade vi ut en löneenkät och en avisering om att lönesamtalen är på gång. Eller rättare sagt, Ann-Marie Bengtsson gjorde det. Hon är inne och förstärker på HR-sidan nu under hösten och ska bl.a. hjälpa till med administration av lönesamtalen (enkät, kallelse, doodle). Hon gör även en del arbete i Primula med friskvård osv.

Här ser ni Ann-Marie – sitter i samma rum som Kaj i B-huset, plan 1

Kanske blir någon förvånad över att vi ska ha lönesamtal redan nu, då flera just fått sin förra löneförhöjning utbetald. Förra året blev lönerevisionen extremt försenad på grund av att förhandlingar drog ut på tiden mellan parterna. I år vill GU skärpa upp processen för hur olika samtal ska gå till, och när. På hösten, helst före sista oktober, ska lönesamtalen äga rum. Då ska man prata om sin prestation för det tidigare året (oktober 2016 till oktober 2017). På våren ska sedan utvecklingssamtalen ske. När vi nu inrättar oss i den här ordningen blir tajmingen lite skev – några får två lönesamtal och ett utvecklingssamtal inom loppet av ett halvår! Det kommer dock räta ut sig efter hand, eller med andra ord, efter den här omgången.

I våras införde vi att alla i ledningsgruppen hjälptes åt med utvecklingssamtalen genom att vi delade upp så alla medarbetare har en ”tjänsteansvarig”. Vi fortsätter i något liknande riktning nu i och med lönerevisionen genom att Mai kommer att hålla i lönesamtalen med er i TA-personalen. ABR kommer att kalla en del av er som är med i SACO (samma som förra året) och även CB kommer att ha en del samtal (följa de hon hade utvecklingssamtal med i våras). De flesta kommer dock undertecknad att ha. Från förra året vet jag att intresset för att komma på lönesamtal var varierat. Det är därför jag önskar att ni som VILL KOMMA på lönesamtal meddelar detta så att det ska gå smidigt att planera och avsätta tid på ett bra och dimensionerat sätt. Oavsett om ni vill ha lönesamtal eller inte så önskar jag att alla fyller i löneenkäten så att jag får ett samstämmigt underlag att utgå ifrån. Både enkäten och det här tillvägagångssättet har diskuterats och förankrats i IR och på MBL (det möte som arbetsgivaren/prefekt har med de fackliga organisationerna). Har ni synpunkter på hur enkäten är utformad så tänker jag att vi under året kan ha diskussion om det vid något IPKL-möte och på sikt utveckla frågorna, samt att vi mer övergripande har en diskussion om vad t.ex. ”en god prestation” innebär.

  • De som är med i SACO har lönesättande samtal – lönen bestäms då i ett uppföljande möte till lönesamtalet.
  • De som är med i OFR (ffa Lärarförbundet) får sin lön satt i samband med förhandling mellan arbetsgivare och fackförbund. Till dessa förhandlingar har vi då lönenkäterna som underlag samt anteckningar från de lönesamtal som hållits.
  • De som inte är med i något fackförbund har samma lönekriterier, men arbetsgivaren sätter lönen utan att ha dialog med något fackförbund.
  • Vad utrymmet blir vet vi inget om ännu, men det brukar ligga runt 2%. Oavsett när de nya lönerna blir klara så är det från 1 oktober som lönerevisionen gäller.

Har ni tankar eller funderingar – hör gärna av er till mig!

/Prefekt-Cecilia