Ökad transparens i beslutsprocesser: Prefekts beslutsmöte

I höst har IPKL infört en ny mötesrutin, prefekts beslutsmöte. Detta finns sedan tidigare reglerat i universitetets arbetsordning som säger att prefekten ska ha regelbundna beslutsmöten där studentrepresentant ska ha möjlighet att närvara vid beslut som rör utbildningsfrågor. Den här mötesstrukturen finns på samtliga nivåer inom universitetet i form av rektors beslutsmöte, dekans beslutsmöte och nu alltså även på institutionsnivån. På IPKL kommer dessa möten att äga rum på måndagar kl 9 och de beslut som fattas i samband med mötet kommer att finnas nedtecknade på en beslutslista som publiceras på IPKL:s interna sidor på Medarbetarportalen, här. Beslut som rör individer, både personal och studenter, kommer inte att finnas med på beslutslistan. 

Den som behöver ett beslut av prefekt i något ärende lägger som vanligt sina papper i postfacket utanför prefektens arbetsrum. För att beslutet ska kunna tas på måndagen behöver underlaget finnas i postfacket senast på torsdagen veckan innan. Om ärendet inte redan är avstämt med prefekt så behöver det också föredras av den som lämnat in ärendet. 

Ett beslut som är brådskande kan prefekt fatta mellan mötena, men så långt det går ska vi försöka hålla oss till måndagarna. 

Om du har några frågor om detta får du gärna kontakta Kristin Martinsson kristin.martinsson@gu.se eller Anne Bivall anne.bivall@gu.se

/Kristin