Ny webbplats för Göteborgs universitet

I juni 2020 lanseras en ny extern webbplats för GU. Syftet är att skapa en modern webbplats med väl fungerande sök- och filterfunktion och en ny digital kurs- och programkatalog för våra utbildningar. Innehållet ska vara webbanpassat, inkluderande och tillgängligt. En ny strategisk och operativ webborganisation som ansvarar för innehåll, utveckling och förvaltning skapas och webbredaktörerna får en lättare vardag i och med en ny teknisk plattform och ett nytt webbpubliceringssystem.

Ny redaktörsorganisation, nytt koncept och nytt verktyg. Varför allt på en gång?

Göteborgs universitets webbplatser är stora och komplexa med många olika målgrupper. Under domänen gu.se finns idag 186 webbplatser, 85 000 sidor och 33 000 pdf:er. Många av sidorna har väldigt få besök. Användarundersökningar, webbenkäter och tidigare underlag visar på följande problemområden med de befintliga webbplatserna:

  • Det är svårt att hitta rätt på universitetets webbplatser. Detta beror bland annat på struktur, sökfunktion och webbplatsernas antal och storlek
  • Webbplatserna ger en otydlig bild av universitetet. Användaren skickas runt i strukturen för att hitta rätt.
  • Universitetet har en webborganisation med få professionella webbredaktörer och många sällananvändare
  • Externt innehåll blandas med internt
  • Webbplatserna byggs utifrån en omodern och delvis utdaterad teknisk plattform

gu.se – en extern webbplats

gu.se är en extern webbplats. Det innebär alltså att innehållet och strukturen ska vara anpassade för målgrupper som inte verkar vid GU:

  1. De som söker utbildning – presumtiv student, studievägledare o s v. Den här gruppen utgör 55 % av webbplatsens besökare.
  2. De som söker samarbete – näringsliv, offentlig sektor, högskolesektor
  3. De som söker arbete – presumtiv medarbetare eller doktorand
  4. De som vill ha info om hur GU fungerar och vad det kan erbjuda – presumtiva studenter (nationella och internationella), medarbetare, näringsliv, offentlig sektor, högskolesektor
  5. De som är nyfikna – allmänhet, lärare, journalister

Vad innebär det rent konkret för oss på IPKL?

Innan lansering i början av juni ska all information på IPKL:s webbsidor gås igenom och flyttas över till det nya systemet. Eller nja, ALLT ska inte med: internt innehåll flyttas till Medarbetar- respektive Studentportalen, det som redan finns någon annanstans (på fakulteten eller GU centralt t ex) plockas istället upp därifrån och det som är inaktuellt tas bort.

Under förra året har vi arbetat igenom en stor del av utbildningssidorna – både program och kurser. Under våren kommer turen att komma till forskningssidorna, forskarutbildningssidorna, samverkanssidorna och de övergripande sidorna för IPKL. Efter hand vi betar av olika områden, kommer du som är innehållsansvarig för en del av webben att bli kontaktad för att se över ditt innehåll. Men du behöver inte vänta, om du inte vill! Se gärna över ditt innehåll redan nu. Vi väntar inte till juni med att rätta till felaktigheter eller uppdatera sådant som inaktuellt.

I det nya konceptet är innehållet inte organisationsstyrt på samma sätt som idag. Det innebär att när du söker fram t ex en utbildning eller ett forskningsområde/-projekt blir du inte skickad till den institution som äger innehållet utan blir kvar i samma struktur. Vi styr fortfarande över vårt innehåll lokalt men det presenteras centralt. Som besökare ska du inte behöva känna till hur GU är organiserat för att hitta fram till den information du söker.

Du som är nyfiken kan se exempel på hur GU:s startsida i det nya konceptet kan komma att se hur här

Och så lite nya system förstås:

Akeneo – nya kurs- och programkatalogen. Ersätter Utbildnings-Gubas till vissa delar men har också utrymme för annat innehåll som studentintervjuer, bilder och dokument. Det som läggs in i Akeneo blir skyltfönstret för våra utbildningar och navet i vår marknadsföring.

Drupal – nya webbpubliceringsverktyget. Här skapas själva webbsidorna, men olika typer av innehåll hämtas från olika ställen. Förutom de texter vi lägger in i verktyget, hämtas uppgifter från personalkatalogen, Akeneo, Gubas, Ladok o s v – ungefär på samma sätt som idag fast med en snyggare och mer anpassad utformning.

Vi som kommer att arbeta i de nya systemen är Cathrine Lindqvist och jag, Malin Behnke. Cathrine kommer främst att arbeta med utbildningssidor och Akeneo och jag fortsätter som övergripande webbredaktör för IPKL:s sidor.

/Malin