Dags för utvecklingssamtal

Nu börjar vi så smått årets utvecklingssamtal. Dessa samtal syftar till att stämma av kring varje medarbetares arbetsmiljösituation och kompetensutveckling.

Det blir några förändringar i år kring vilka som kallar. Dessa har att göra med att vi är en ny konstellation i ledningsgruppen och att det blev omkastningar redan förra året då några av oss var sjuka under våren. Nu är vårens plan är att

  • Cecilia W kallar de med ledningsuppdrag och därtill medarbetare som till största del har sin tjänst i grundlärarprogrammet inriktning fritidshem
  • Cecilia B kallar adjunkter och adjungerade lärare med tjänstgöring främst i förskollärarprogrammet och därtill de med doktorandanställning
  • Annika BR kallar främst lektorer och medarbetare med PIL-uppdrag
  • Roger kallar docenter i vår och professorer efter sommaren, då tillsammans med dekan
  • Kristin kallar alla i verksamhetsstödet

Förslag på frågor att ta upp är liksom tidigare år:

  • Vilken kompetensutveckling planerar du i år? 
  • Verksamheten och organisationen: Hur tycker du att du själv bidrar till verksamheten på arbetsplatsen? Tycker du att arbetet är bra organiserat? Vad kan vi göra bättre? 
  • Psykosocial arbetsmiljö/arbetsrelationer: Hur tycker du att du fungerar i samarbetet med dem du arbetar med? Finns det i det här sammanhanget något du vill ta upp i samtalet? Finns det annat du vill ta upp kring detta?
  • Ledarskapet/relationen till ledningen: Hur ser ditt behov av stöd ut? Hur tycker du att samarbetet med ledningen fungerar?
  • Brister i den fysiska arbetsmiljön: Hur upplever du din arbetsplats (där du har ditt skrivbord)?
  • Andra frågor/teman: Finns det andra frågor som rör ditt arbete som det är angeläget för dig att diskutera?
  • Andra viktiga förhållanden: Fundera på om det finns andra – exempelvis icke-arbetsrelaterade – omständigheter i din situation som du tycker att din chef bör känna till och som du vill ta upp?

I relation till samtalen är det också bra att uppmärksamma följande dokument, ett om hur arbetstidsfördelningen fungerar, samt en övergripande kompetensutvecklingsplan för lärare.

https://medarbetarportalen.gu.se/digitalAssets/1720/1720086_arbetstidsfordelning-ipkl.pdf

https://medarbetarportalen.gu.se/digitalAssets/1722/1722343_kompetensutvecklingsplan-ipkl.pdf

/Cecilia & ledningsgruppen