Vid förra IPKL-mötet diskuterade vi fakultetens färdriktning och särskilt den text som finns om hur vår institution beskrivs.
Det blev en mycket bra diskussion!
I ledningsgruppen reviderade vi sedan texten och här är den version vi nu skickat in till fakulteten.
Institutionens kunskapsområden – pedagogik, kommunikation och lärande – rör grundläggande samhälleliga frågor om lärande, socialisation och villkoren för dessa, såväl i som utanför olika skolformer. Frågorna svarar mot de samhällsutmaningar som följer av globalisering, digitalisering och en ökande samhällelig komplexitet. Forskningen bidrar internationellt i frågor kring förskolans uppdrag och kvalitet, utsatta barns och ungdomars villkor, migration och andra samhällsförändringar, våld och rasism i skola och på fritiden och konsekvenser för skola och undervisning av digitalisering. Likaså bedrivs praxisnära forskning där våra forskare samarbetar med förskolor, skolor och andra miljöer inom ramen för utvecklingsarbeten och lokala initiativ.
Social och kulturell hållbarhet är övergripande intresseområden vid institutionen och bland annat studeras interaktion i olika typer av undervisningssituationer, maktrelationer i samhället och kvalitets- och jämlikhetsfrågor i relation till utbildning och vardagsliv. Kunskapsområdena innebär många tvärfakultativa och mångdisciplinära samarbeten, vilket kännetecknar institutionens forskning och utbildningsuppdrag. Institutionen är bland annat värd för det tvärfakultativa forskningsnätverket The University of Gothenburg Learning and Media Technology Studio (LETStudio). Institutionen har också ett nära samarbete med Segerstedsinstitutet vid Göteborgs universitet.
Institutionen är programinstitution för förskollärarprogrammet vilket är ett av universitetets största program. Därtill har institutionen ansvar för utbildningen av grundlärare med inriktning mot fritidshem. På mastersnivå har institutionen två program, dels masterprogrammet i barn- och ungdomsvetenskap och dels det internationella masterprogrammet i IT och lärande. Institutionens största forskarutbildningsämnen är barn- och ungdomsvetenskap samt pedagogik. Utbildning på forskarnivå bedrivs också genom olika forskarskolor i samverkan med andra lärosäten. Samverkan med professionsfälten är omfattande och bedrivs bland annat genom forskningsprojekt, seminarieverksamhet och utveckling av de verksamhetsförlagda delarna av utbildningarna. Våra utbildningar erbjuder en tydlig progression från grund- till forskarnivå inom våra forskningsområden.
IPKL har ambitionen att vara en institution som kännetecknas av att alla medarbetare aktivt och gemensamt tar ansvar för helheten och samverkar över gränser, att medarbetarna har handlingsutrymme och medbestämmande, tydliga mandat och förutsättningar att klara sina uppdrag och där ett verksamhetsnära och kvalificerat stöd finns för att utföra kärnuppdragen. Visionen på institutionen är att utveckla och fördjupa de internationella kunskapsbidragen inom forskningsområden som rör lärande, socialisation och förutsättningar för ett jämlikt och hållbart samhälle. Institutionen ska också erbjuda dynamiska forskningsmiljöer där forskare tidigt i karriären får möjlighet att utvecklas. Vi vill erbjuda intellektuellt utmanande och relevanta utbildningsprogram för studenter genom att skapa starka länkar mellan undervisning och forskning och med tydlig professionsanknytning. Hållbarhetsfrågor genomsyrar både forskningen och utbildningen och vi arbetar aktivt med breddad rekrytering, breddat deltagande och fler vägar in i lärarutbildningen.
Nästa IPKL-möte 23 mars kommer vi få ta del av pågående arbete inom samverkan och praktiknära forskning med presentationer av Ingrid Henning Loeb, Magnus Karlsson och Birgitta Roos Haraldsson. Vi hoppas på goda diskussioner även då! Därefter får vi lyssna till Annika Bergviken Rensfeldts docentföreläsning – mycket att se fram emot!
/Cecilia