Annika Bergviken Rensfeldt, proprefekt, skriver med anledning av vår pågående omställning till distansundervisning – ni kan också höra av er till Annika BR med frågor, eller till studierektor
Med Coronapandemin går vi in i en period som kräver snabb omställning till distansstudier och onlinearbete och som kräver kloka lösningar av universitetslärare. Vi som jobbat länge med distansutbildning vet att ett helt nätbaserat upplägg kräver tid, så här är det avskalade kursvarianter och välavvägda kursaktiviteter som gäller och för att erbjuda studenterna att kunna fortsätta sina studier.
Något om förutsättningarna
Vi kan behöva göra avsteg från kursplanen, framförallt om formerna för bedömning kan behöva förändras. Även betygsskalan kan behöva reduceras (dock inte i VFU-kurser som har sina krav på tregradig skala och som också innebär fler utmaningar i detta läge). Lärandemålen bör vi dock hålla oss vid eftersom de är matchade mot examensmålen. Inga salstentor kan erbjudas, så här krävs omläggning. Ett snabbt råd kan vara att återanvända salstentafrågorna till en hemtenta som ges under en begränsad tid, säg en dag. GU och UKÄ har också svarat att de ser att vi måste kunna göra sådana avsteg. I ledningen har vi följt upp alla kurser vi ger just nu, och vi förväntas dokumentera och diarieföra de avvikelser från kursplanen vi gör. Det är många som har erfarenhet av distansundervisning och onlinelösningar, och hur man kan bedriva seminarier på nätet osv. Förhoppningsvis kan vi vara varandras stöd. Även i distanstider kan vi behöva hjälpas åt att försöka skapa en god arbetsmiljö mellan oss som kollegor och studenterna – även om vi befinner oss i en akut situation.
Vad vi vet om distansstudier
Tydliga instruktioner och stödstrukturer: Något vi vet om distansstudier är att den kräver tydliga instruktioner och en upplevd närvaro av lärare. Vad ska göras, när ska det göras, vilken typ av feedback ska studenterna förvänta sig och när. Moduler/moment i Canvas kan stötta i detta, och att man strukturerar det i rubriker som dels anger studentaktivitet/undervisning, ”att göra” och dels vilken litteratur/resurs som hör till, ”att läsa”. Ett råd vid snabb omställning till distans, är att lägga ut dvs publicera efter hand i kursen, då får du lite mer tid till din egen planering. Ange gärna när lärare gör insatser och är närvarande online på olika sätt. De sociala aspekterna är kanske extra viktiga nu när vi blir isolerade från varandra i stor omfattning. Diskussionsforum kan fylla sådana behov, och ge stöd när studenter plötsligt ska planera för sina distansstudier för första gången, rådet bör vara att studenterna behöver lägga upp en plan för hur sin dag och sina studieveckor för studier i kursen och hur man arbetar från hemmet.
Noga utvalda undervisningsmoment: Någon form av undervisning bör ingå där studenter möter lärares expertis kring litteratur och det pedagogiska upplägget, som en kursintroduktion, eller närläsning av kurslitteratur och förståelse för kursens område.
Studenters egna aktiviteter: Planera noga för hur studenterna individuellt eller i grupp kan aktiveras kring kursens innehåll. Prioritera gärna aktiviteter som är flexibla på olika sätt (vi kan räkna med hastigt uppkomna sjukdom, så en inte alltför uppstyrd undervisning i grupper och tider är då kanske bra). Kanske ska vi också överväga och vara något sparsamma med seminarier/föreläsning synkront i tid med studenterna (t ex via konferensverktyg som Zoom) av den anledningen, om du har möjlighet välj andra aktiviteter mestadels under kursen. (Zoom används nu på universitet över hela världen, men ska inte behöva bli överbelastat, serverkapaciteten har ökats på här i Sverige och Norden. Sker så, så får vi vara beredda att övergå till självstudier/instudering av litteratur el likn).
Prioritera lärarinsatserna: Mest tid i en distanskurs brukar planering ta, därefter föreläsningar/kursintroduktioner, tid för feedback i undervisning och examination. Ett övergripande råd är att avväga hur du vill förlägga din tid och minimera insatserna till det viktigaste. Avväg fördelar med individuell feedback som är tidskrävande men viktig i undervisningen, eller om du också kan variera med att ge feedback på gruppnivå på de aktiviteter studenterna gör, så studenterna får möta dig som lärare under kursen och mer frekvent än med få, individuella responser och när kursen börjar ta slut.
Råd om hur studentkommunikationen i kurser bör se ut
I första hand, så hänvisar vi studenterna till den allmänna informationen på Studentportalen för uppdateringar om Covid-19. Sedan är det kursen som gäller, och att utgå från och hänvisa studenterna till Canvas för all information. Funktionen Anslag i Canvas kan vara bra för att informera studenterna om vad som gäller i kursen, uppdatera om vad som gäller i kursen, för att gå ut med svar på frågor eller generell feedback för hela studentgruppen. I kurser kan man också överväga om du vill vara tillgänglig på Chat i Canvas vid ett bestämt klockslag och under en begränsad tid under kursen. Särskilt i kursens början kan detta vara bra, för att svara på frågor och undvika frågetecken.
Inspelade föreläsningar – för vem och för vilket sammanhang
Inspelade föreläsningar är en viktig del av att tillgängliggöra utbildningen på distans. Vi vet att många studenter uppskattar den närvaro av läraren och kursinnehållet detta ger och möjlighet att se den igen. Ett råd är att tänka på att göra det för en publik (om man inte gör den synkront i tid, då är detta redan löst), eller mer dialogform, som ett samtal mellan två lärare, med frågor som läraren förberett i föreläsningen osv.
Det arbete lärare lägger ner i kurser på sin arbetstid ska räknas tillhöra verksamheten. Man kan dock behöva komma överens i varje kurs med lärare som spelas in om hur och när en förberedd föreläsning ska användas. Främst bör vi utgå från studenternas perspektiv och inte begränsa åtkomsten åtminstone medan kursen går. Jag har utvecklat de juridiska frågorna även i ett tidigare blogginlägg, men detta var också skrivet med utgångspunkt med att vi kan välja distansupplägg, situationen nu är lite mer tvingande: https://ipklledning.blogg.gu.se/2019/12/12/inspelning-streaming-podcast-satt-att-tillgangliggora-utbildningen/
För er som vill göra en överenskommelse om föreläsningen finns denna blankett (internt på IPKL): https://medarbetarportalen.gu.se/digitalAssets/1758/1758815_publiceringsgodkannande-av-inspelat-material-form.pdf
Genvägar till inspelade föreläsningar
I Powerpoint finns funktionen ”Spela in bildspel”, då du kan spela in din röst som sparas till själva PPT:n (det kanske enklaste alternativet)
- Kort instruktionsfilm finns här: https://pil.gu.se/resurser/digitala-verktyg/powerpoint
Du kan också använda Zoom för att spela in din föreläsning med ljud och/eller video
- Använd knappen ”Record” i menyn längst ned när du öppnat Zoom, med eller utan att bjuda in studenterna och göra det i realtid). Under inspelningen kan man också välja ”Share screen” (”dela skrivbord”) för att dela en PPT t ex, eller annan fil du vill visa under inspelningen. När inspelningen är klar får du upp ett dialogfönster som sparar ljud+bild eller bara ljud. Läs mer här: https://pil.gu.se/digitalAssets/1742/1742669_zoom-info-larare.pdf
Fem tips på resurser för att komma igång
1 Nytt från PIL: När behöver du komma igång – nu eller senare? https://pil.gu.se/resurser/digitala-verktyg/undervisning-pa-distans/tid
2 Kom igång med Zoom Lunchwebbinarier 17-20 mars kl 12-13:
Logga in på webblänk: https://gu-se.zoom.us/s/9374883551
Läs mer här om eventet (högerspalten): https://pil.gu.se/resurser/digitala-verktyg/undervisning-pa-distans
3 PIL:s samlade resurser för distansundervisning:
https://pil.gu.se/resurser/digitala-verktyg/undervisning-pa-distans
https://pil.gu.se/resurser/digitala-verktyg/instruktioner-och-manualer
4 Jonas Linderoth, Ställa om till distansundervisning i högre utbildning, 15 mars 2020 https://youtu.be/flcLzz-CoWI
5 Tony Bates, Advice to those about to teach online because of the corona-virus, 9 mars 2020 https://www.tonybates.ca/2020/03/09/advice-to-those-about-to-teach-online-because-of-the-corona-virus/