Arbete i corona-tider och inställda möten

Från och med imorgon (18 mars) ska alla som kan arbeta hemma (även om Campus än så länge är öppet), därför är vårens IPKL-möten inställda, det gäller först det som var planerat på måndag med Annika BR:s docentföreläsning och ett temamöte om uppdrag och samverkan, även det annonserade DOP-mötet. Vi kan komma att återkomma till ett digitalt format för detta, men vi ser också att alla behöver använda arbetstid till att jobba med omställningen nu, så det får bli längre fram. IR och arbetsmiljögrupp är mindre forum som vi kan bjuda in till via zoom, så dessa möten hålls som planerat. Som Åsa Mäkitalo skickat ut idag önskar vi också att forskargrupper hittar digitala former för att upprätthålla verksamheten. Vi ska i möjligaste mån försöka arbeta så likt det vanliga vi kan.

Bjuder på en bild på prefekt och utbildningsansvarig som här håller humöret uppe via zoom (och telefon också för säkerhetsskull :-))…

https://play.gu.se/media/Catharina+Andishmand+L%C3%96F%C3%9640+vt+20/0_0js3dmlr

...och här på länken ovan har vi två duktiga kollegor som tillät mig få dela detta fina exempel på inspelad föreläsning som de fixade häromdagen – bra gjort Catarina och Ingrid!

Har alla hunnit prova zoom? Jag har tidigare använt Skype, så detta var nytt för mig sedan ett par veckor tillbaka, men än så länge har det fungerat fint. Det är viktigt att vi håller kontakt med varandra nu, och i ledningsgruppen har vi t.ex. lagt in ”morgonkaffe” på zoom varje dag kl 8:45-9. Ett personligt tips är också att vid mycket hemarbete inte glömma att röra på sig, det kan ju lätt bli extremt stillasittande när man inte ska gå till bussen, tåget, jobbet, lunchrummet osv. Lägg in en lunchpromand!? Vi har också diskuterat någon ny gemensam yta där vi kan dela med oss av erfarenheter under hand nu, t.ex. via Canvas eller det nya samarbetsverktyget. Vi är inte riktigt klara med hur vi gör där än, men har någon önskemål/idéer så hör gärna av er!

Studierektorer och kursledare arbetar intensivt med distansomställningen i undervisningen. I nästa steg ska vi också gå igenom forskningsprojekt och doktorandprojekt för att få en bild av vilka konsekvenser som nu uppstår och hur vi hanterar dem – vi återkommer till er forskare/doktorander om detta inom kort!

Var rädda om er!

Hälsningar

Cecilia