Vårt första IPKL-möte på zoom, anteckningarna

Då var det gjort – vårt första IPKL möte i zoom. Det gick fint tycker jag, även om jag precis i slutminuten lyckades missa något av det allra viktigaste – att få nedsparat chatten i vilken alla grupper skrivit ner punkter från diskussionerna i break-out-rooms. (Gissa känslan när jag upptäckte detta?? ) Men jag tror jag lyckats få tag på i princip alla som tog anteckningar som vänligt nog skickat dessa till mig i efterhand, så att vi alla kan läsa och betänka de perspektiv som framkom. Jag har tagit med alla anteckningar, men grupperat dem för att det ska bli lättare att följa de tematiken jag uppfattade fanns. Frågorna var alltså hur det går för oss med hemarbetet och vilket behov av stöd vi känner av. Många har också kommenterat mer allmänt vad som sades i mötet och tankar inför hösten. Powerpointen som jag och Roger presenterade ligger nu ute på denna sida.

Utmaningar med hemarbete

Hur går det hemma? 

  • Svårt när alla i familjen jobbar hemma
  • Fler som arbetar/studerar hemma kan bli distraherande
  • Det är svårt för vissa att få ihop arbetstid med fritid och att organisera tiden när kanske också andra familjemedlemmar är hemma
  • Att planera för flera distansarbetare samt ungdomar som studerar hemma kräver koordinering av utrymme, nät samt mat!
  • Ensamt. 
  • Ensamt, men löst kontakt med kollegor på olika sätt, zoom, sms, telefon etc.
  • Lätt att bli slö, viktigt att komma ut och röra på sig, ta pauser
  • Saknar litteratur m.m. som finns på arbetsrummet
  • Frågor finns om det är ok att gå till jobbet, för att hämta saker, skriva ut, och t o m sitta en stund osv

(Svar på denna fråga: Det är ok att gå till jobbet för att hämta saker, skriva ut mm., det går att komma in med kort och nycklar som vanligt, men undvik kollektivtrafik och ordna inte möten på jobbet. Stäm av med mig om ni är osäkra!)

Samarbeta över nätet

  • Bra att använda zoom mer – ofta lättare att prata än skicka en massa mejl, och så får vi dessutom se varann
  • Många och långa zoommöten är tröttande
  • Upplevelsen överlag är att det går bra med hemarbetet. Mycket kommunikation man löst i korridoren måste dock ske via e-post eller Zoommöte nu, det tenderar att bli mycket tid för såna möten. Många frågor från studenter men som man hjälpts åt att svara på.
  • Verkar fungera bra för doktoranderna med veckoträffar.
  • Finns begränsningar med en skärm, turtagning som blir strikt: för och nackdelar 
  • Avsaknad av small-talk med kollegor 
  • Det svåra i att vara helt ensam i sitt arbete och sakna det naturliga bollplank som kollegorna utgör i korridoren och i personalrummet. Det är en högre tröskel till att ringa någon lite snabbt för man känner att man stör.
  • Bra med gemensamt IPKL-möte, bra att alla hör samma sak samtidigt och att vi får möta varandra.
  • Man saknade den dagliga och oplanerade kontakten och att det känns svårare ju mer tiden går.

(Kommentar: Det verkar finnas ett stort behov av ”small-talk” med kollegor, tänk på att ordna även mer informella möten med varandra i olika grupperingar. Var inte rädd att ta kontakt – många har samma behov!)

Ergonomi och teknik

  • Flera upplever att de har en sämre arbetsplats ergonomiskt hemma. 
  • Svajig uppkoppling vid belastning av många samtidigt.
  • Ergonomin i hemmet är inte lika bra som på jobbet.
  • Otillräcklig utrustning, t ex skrivare. Ergonomiskt inte helt optimalt för en del.

Studenterna

  • Vissa har problem med omställning, andra inte. Hur går det t.ex. för studenter som har flera små barn hemma och bara en mobiltelefon som arbetsredskap?
  • Våra erfarenheter är också att studenterna hittills tagit detta ganska bra. Det verkar som om dom tycker att lärarna/inst anstränger sig och att det hörs få klagomål
  • Från studievägledningens sida har det varit väldigt tyst från studenterna. Det har inte kommit in mycket frågor eller uttryck för oro efter omställningarna. Detta upplever även kursansvariga på HFU-kurserna. Dock kanske detta innebär att vissa studenter försvinner under ”radarn” och blir tysta eller inte riktigt vet vart de ska vända sig. Detta kanske får utvärderas i efterhand.
  • VFU har haft vissa problem med att det är färre barn och personal i förskolan och detta i sig kanske har påverkat studenternas praktik eller kvaliteten på praktiken. Detta är något som kanske får utvärderas i efterhand. 
  • Problematiskt att det kom innan vi och studenterna kunde Canvas ordentligt (fanns dock stöd att få av Birgitta & Mikael)  – lärt oss på det

Stress

  • En press gällande arbetsuppgifter som skjuts på framtiden (trots deadline i närtid) pga. att omplanering av kurser slukar mycket av tiden. 
  • Arbetsbelastningen var redan hög, vi låg redan på gränsen och detta ökade givetvis vid omställningen till distansverksamhet
  • Arbetsdagarna blir långa och svårare att avgränsa då arbete och fritid flyter ihop.
  • För- och nackdelar att arbeta hemifrån. Fördelar – flexibelt, sparar in på restid. Du kan styra din arbetstid på ett annat sätt. Nackdelar – samma sak kan även orsaka att arbete och fritid flyter ihop. 

Hösten och kommentarer om vad som sades i presentationen

  • För lärare och kursledare som kämpar med mindre resurser i utbildningen känns tufft att höra att ”det är bra att vi minskar ner på utbildningen och ökar på forskningen så det blir bättre balans”
  • Problem med studentavhopp och kollegor som lämnat har nog sitt ursprung i den stora expansion vi hade på FÖR. Om söktrycket blir högre till hösten kanske vi får ett annat studentunderlag med bättre betyg
  • Vi pratade om att vi kände igen oss i ”båda lägen” dvs hur gör vi till  hösten, behöver vi digitalisera- de tankarna har funnits där, vi upplevde inte ledningens mail som stressande. Men vi kan också känna att det blir en ”dubbel belastning” med planering, tänka om osv.
  • Vi diskuterade vad digitaliseringen innebar för våra kurser och att det har blivit många tekniska frågor att hantera trots att det finns mycket hjälp att tillgå (tex filmer/ instruktioner i medarbetarportalen).
  • Viktigt att kunna ta ett samhällsansvar och att därmed se till att det utbildas fler förskollärare när behovet är så  stort. Frågan om balans (50-50) mellan forskning-undervisning i institutionenens budget borde vara en fråga som hanterades på högre nivå (regering?) just eftersom detta är en nationell fråga – barnomsorg som samhällsviktig funktion. (kanske behövs nationella eller andra styrmedel för detta…).
  • Inte bra om allmän oro och frågor om framtiden får ligga till grund för bestämmelser eller krav på alla medarbetare. Alla försöker under omständigheterna att göra ett så gott arbete som möjligt och detta behöver uppmuntras. Vi på IPKL behöver kanske inte ligga före andra i allmänna beslut, detta riskerar att skapa stress och förvirring. Det blir också svårt om IPKL har en viss hållning när vi samarbetar med flera institutioner och kanske också har kurser inom andra program än bara förskollärarprogrammet. Undervisningen kanske inte kan förväntas hålla samma kvalitet och arbetsuppgifter kan inte åläggas medarbetarna om de inte är genomtänkta och det finns en plan över hur dessa ska ersättas. 
  • Omställningen har tagit mycket tid i anspråk och kommer att genom hela terminen ta mycket tid i anspråk som det ser ut nu, utan extra planering och uppgifter. Om det finns ett utrymme att andas på är detta bara bra för hälsan. Planering för undervisning och undervisning som bedrivs under de här omständigheterna får inte äta upp tiden från andra uppdrag. Speciellt om vi eftersträvar att det skall finnas en balans mellan undervisning och forskning. 
  • Det vore bra om man kunde ge några kurser på campus även om det blir rekommenderat distansundervisning i höst. De första kurserna i programmen (som LÖK10G) är det så viktigt att skapa en god relation till studenterna och att ge dem bästa möjliga introduktion till högre studier. Också kurser med praktiska moment där man behöver vara i bildsalen hade varit bra att kunna lägga på campus.
  • Vi diskuterade också att det inte ser ut som om vi får en så stor ökad tillströmning i höst, trots det stora antalet sökande till högskolan rent allmänt.
  • Går inte att komma undan att det krävs ytterligare arbetsinsats även om man kallar det ”ställa om till nätbaserat” och inte ”utveckla för distans”. Stress i arbetsomställningen, nya uppgifter tillkommer, även om ribban är ”good enough” krävs en hel del arbete. Oro för vilka timmar man egentligen arbetar på, om ingen extra tid ges sitter man och arbetar på sin fritid/forskningstid. Det krävs mer timmar än vad man har/får. Sätter studenternas bästa främst, tänker inte så mycket på timmar i nuläget, vi gör vad vi måste.

Önskemål om stöd

  • Önskemål om stöd med användning av nya plattformar, inte minst Sharepoint/Teams, kan Michael och Birgitta ha återkommande tillfällen som man kan anmäla sig till?
  • Tekniska frågor (eftersom vi hade Michael i vår grupp) 1) VPN – att nå servern, via Cisco AnyConnect så synkas dator och det du sparar även hemifrån 2) Canvas-notifieringar Går det att få epostmeddelande om det görs inlägg i en kurslärargrupp i en kurs ? -Det går göra allmänna inställningar i Profil om man vill få alla notifierar om alla aktiviteter, men detta är mer specifikt. Kanske också bra att prata i kursen om vilka förväntningar på kommunikation mot studenter och mellan lärare som förväntas?
  • Mest frågor kring distansundervisning har varit om inlämningsuppgifter i Canvas och examination men alla löser det jättebra, men också inspelade föreläsningar, det säger kanske något om behovet
  • Vi kunde inte komma på något konkret behov av stöd.
  • Viktigt att alla känner att de har någon att ’småprata/fika’ med via te.x. zoom ibland. Det är inte självklart att alla känner tillhörighet i en gruppering/grupp. Kan detta organiseras på ngt sätt?
  • När det gäller behov så hann vi bara med att konstatera att vi lär oss nya saker allteftersom behoven uppstår.
  • Zoom-träffar med kollegor är bra. Behov av tekniskt stöd: ingen skrivare hemma, webbkamera som lagt av, mindre skärm hemma (laptopens skärm fungerar inte tillräckligt).

Hur kan vi förtydliga informationen i utskicket och anpassa den till de synpunkter som inkommit?

Vi har haft ett uppföljande ledningsgruppsmöte idag efter IPKL-mötet igår och tänker att följande reformulering kan göra det tydligare:

Lägg schema som vanligt för att kunna möta studenterna på campus för höstens kurser, men ta gärna med i planeringen redan nu hur moment kan ställas om till nätbaserade alternativ i den händelse att det vid GU fattas beslut om att vi ska fortsätta upprätthålla social distansiering även i höst. Det är för tidigt att säga hur det blir i höst i nuläget, men för att undvika en eventuellt snabb omställning vid nästa terminsstart förordar vi en förstärkt beredskap för nätbaserade lösningar redan nu, i samband med ordinarie kursplanering som görs nu vid schemaläggning. Inspelade föreläsningar kan vara en sådan åtgärd. 

Formuleringarna i utskicket, om att säkerställa kursplanernas mål och att tillhandahålla särskilt pedagogiskt stöd, är hämtade från de minnsanteckningar SUHF:s expertgrupp skickat ut från möte (31 mars, 2020) om studieadministrativa frågor. Det är alltså samma förhållningsregler som gällt nu i vår.

Detta förtydligande kommer också att skickas ut till medverkande institutioner i lärarutbildningen.

Tack alla för ert deltagande i mötet och för all god input både i storgrupp och diskussion i mindre grupper! Ser ni som tog anteckningar att jag missat något väsentligt så skriv gärna till mig så redigerar jag inlägget med tillägg!

/Cecilia