…välkomna till öppet seminarium för alla IPKL:s medarbetare:
Varierade examinationsformer
Tors den 9 nov kl 13-16, BE015
Det är dags för ett öppet seminarium igen kring högskolepedagogiska frågor där kollegor delar med sig av erfarenheter av examinationsformer. Den här gången har vi velat lyfta fram erfarenheter av lite olika examinationsformer och något om bedömningskriterier.
Hållpunkter för seminariet:
13-13:20 Examination och bedömning, inledning (Ingrid Henning Loeb)
13:20-13:40 Didaktiskt prov (Olof Fastén)
13:40-14:00 Muntligt prov (Ylva Ågren, Pernilla Lagerlöf)
Smågruppsdiskussioner inkl fika
14:30-14:50 Salstenta (Jenny Myrendal, Mikaela Åberg)
14:50-15:10 Hemtenta (Louise Peterson)
Smågruppsdiskussioner
15:40-16 Summering
Vi har som ett mål på IPKL i handlings- och verksamhetsplanen för 2017 att just utveckla varierade examinationsformer. Det kan vara bra både ur ett pedagogiskt och ett inkluderingsperspektiv att olika former förekommer inom ett program t ex, och för kvaliteten och bredden i hur och vad vi examinerar relativt examensmålen. Det kan också stärka det UKÄ skriver om som Rättssäker examination. Utöver detta är examinationsformerna betydelsefulla ur arbetsmiljösynpunkt och hur vi planerar arbetsinsatsen för både studenter och lärare. GU har ju också nya Regler för examination från och med i år.
I samarbete med Utbildningsrådet på IPKL
Från Förskollärarprogrammets examenshögtid den 30 mars 2017