Hej alla och välkomna tillbaka!

Många IPKL:are börjar nu så smått avsluta sina semestrar och komma tillbaka i tjänst. Det är nu vi skulle gå runt i korridorerna och stå en stund vid varandras dörr och fråga hur sommaren varit. Kanske ta en extra lång fikastund för att hinna sitta ner med en kollega och prata om nya idéer. Ta ett spontant möte i korridoren och uppdatera vad som hänt i olika frågor sedan sist. Men så blir det inte i år. Rekommendationen att arbeta hemifrån kvarstår, även om det corona-mässigt varit en hyfsat lugn sommar, vad det verkar. Hoppas att denna låga nivå av smittspridning håller i sig även nu när terminen tar fart. Vi gör förstås vad vi kan, och vad vi planerat för i juni: arbetar hemifrån det som går, är få personer i lokalerna, följer det schema som Mikael Sagerström var med och koordinerade där framförallt laborativa inslag, möten med nya studenter och gestaltande moment prioriteras på campus och genomförs i mindre grupper. Mycket blir fortfarande via zoom. Introduktion av nya medarbetare t.ex. kommer att genomföras som en mix av videomöten och fysiska träffar. Senaste nyheten på GU publicerades här och innehåller uppdaterad information om att hemarbete troligen kommer att gälla till och med årsskiftet som det ser ut nu.

Vi får tänka oss att vi ses IRL, även om det här bara blir ett hej från bloggen!
Här en minnesbild av sommaren. Det är vid Vänern där jag hem-estrat en del de sista veckorna.
Och här en bild från årets jobbupptakt som den såg ut för mig – vid datorn men med kor och hästar i hagarna utanför som gör att det är gott om flugor på hemmakontoret!

Jag hoppas att ni alla fått några fina stunder med kanske en god bok, en solnedgång, en fin vandring eller vad som bidrar till att ladda batterierna för just var och en. Nu när vi inte kan ha de där spontana mötena vill jag, vis av erfarenheter och utvärderingar under våren, påminna om att inte dra er för att ta kontakt på telefon eller epost om det finns frågor eller behov att lyfta! Det gäller såväl om det är med mig eller någon annan kollega. Alla våra vanliga organ jobbar på som vanligt: ledningsgruppen, IR, arbetsmiljögruppen, studierektorsmöten, IPKL-möten osv. Men det som behöver tas in-emellan får inte stanna av! Även om jag inte finns på mitt rum får ni ”knacka på” på eposten så bokar vi en tid på zoom eller liknande.

Ledningsgruppen startar upp med möten från och med nästa vecka och vi ses en kvart varje morgon. Denna mötesform har vi funnit effektiv i dessa tider och jag rekommenderar verkligen andra grupper, typ arbetslag, forskargrupper osv., att satsa på korta, täta möten. Det är faktiskt något som är lättare att få till vid hemarbete än IRL.

Något som också ska bli väldigt trevlig nästa vecka är IPKL:s tre forskningsdagar. Här är programmet igen (se mail från den 3 juli):

  • 18 Aug (in English) 8:30-9:00 Article writing in international journals, Roger Säljö, 15:00 Fika
  • 19 Aug (in English) 8:30-9:00 Writing academic texts – personal experiences, Thomas Johansson, 15:00 Fika
  • 20 Aug (in Swedish) 8:30-8:45 Rekryteringsplaner på IPKL och aktuella möjligheter att söka interna forskningsmedel, Cecilia Wallerstedt, 8:45-9:15 Att hålla sig uppdaterad inom ett område, Louise Peterson, 14:30-15 Meriteringsvägar för lektorer, Roger Säljö och Annika Bergviken Rensfeldt, 15:00 Fika

Tanken är alltså att vi loggar in i zoom på morgonen och får lyssna till en inspirerande föreläsning. Sedan jobbar var och en med sitt. Har du en artikel som aldrig blir färdig, en masteruppsats du behöver ägna tid åt, litteratursökningar för ett område du följer som du vill göra, en avhandling du tänkt läsa, en forskningsansökan du har en idé om – då är det nu du ska passa på! (Detta är alltså dagar för undervisande och forskande personal. Den administrativa personalen kommer ha en egen uppstart.) På eftermiddagen vid 15 loggar vi in igen för enkelt mingel och hur-går-det-prat. Blir vi många här kan vi dela in oss i break-out rooms. Medtag egen påfylld kaffekopp! De två första dagarna blir föreläsningarna på engelska för att även våra engelskspråkiga doktorander ska kunna delta. Delar av programmet på torsdagen tänker vi intresserar främst adjunkter/lektorer/professorer, så då tar vi det på svenska. Dragningen om meriteringsvägar för lektorer hölls förra året av Annika BR och Oskar. Den var uppskattad och har efterfrågats igen, så därför passade vi på att lägga in den. Zoomlänk hittar ni i mailet som gick ut i juli. Välkomna alla – ingen anmälan, bara kom!

Nästa vecka blir det också ett extrainsatt IR där vi ska avhandla förslag till ny utbildningsplan för förskollärarprogrammet, förändrad fördelningsmodell för fakultetsanslagen, kursplaner under coronakrisen och valberedning inför val av ny dekan som stundar inför nästa år.

Vi hörs!

Cecilia