Introduktionernas vecka och info om hemarbete

Hej allihopa

Nu, om inte förr, börjar allvaret! Programintroduktioner ska genomföras, och mestadels på distans – många nya studenter ska tas emot och vi ska försöka få dem att känna tillhörighet till universitetet. Det är fullt upp med att försöka hjälpa alla att registrera sig och svara på frågor. Flera nya medarbetare ska också introduceras och ’välkomnas in i gänget’, fast med bara enstaka besök på arbetsplatsen. Många jag har talat med i veckan fasar över detta med att vara vänlig och välkomnande, men bara genom att använda ansiktet i en liten videoruta, som på zoom. Vi blir lite berövade kroppsspråket som resurs, och det är svårt. Det här är bara en typ av socialt mönster som blir förändrat i och med distansomställningen, och vi har fortfarande mycket att lära. Vi har också våra forskningsprojekt som rullar på, och nu när pandemin drar ut på tiden så kan det ställa till det med aktiviteter som måste förskjutas. Ta gärna kontakt med någon av oss i ledningen om ni är oroliga för detta så kan vi diskutera om det är något vi kan göra! Doktorander – vet att det kommer att bli möjligt att ansöka om förlängning i slutet om det varit coronarelaterade hinder som försenat avhandlingsarbetet. I dessa händelser ska det skrivas in i ISP:n redan nu.

Ni har också sett rektors nya inriktningsbeslut som kom 28 augusti!? Det innebär alltså att vi ska fortsätta som vi gör nu – året ut. Vi ska snart få en ny beskrivning av process för schemaläggning för kursperiod 3 och 4. Jag återkommer så fort det blir klart, men vi kan förvänta oss något liknande som vi genomförde i juni.

Det kommer en del olika frågor om hur vi ska förhålla oss till hemarbete egentligen. Svaret är att vi ska tänka att vi har ungefär 10% av vår vanliga kapacitet i lokalerna. Det innebär att om var tionde medarbetare kommer in till arbetsplatsen en dag så klarar vi att hålla distans på det sätt som krävs för att vi ska vara säkra. Tanken som vi diskuterat i ledningsgruppen här på IPKL är att vi inte ska behöva ha ett bokningssystem för att klara detta, utan att det förhoppningsvis ska fungera ändå, bara genom att alla håller sig hemma så mycket som går. Det kan ändå behövas ibland att man kommer in och hämtar något, skriver ut, ordnar med post eller träffar studenter – det är ok – bara vi tillsammans totalt sett håller nere denna typ av aktiviteter så mycket vi kan. Om man av någon anledning inte kan sitta hemma som regel, av hälsoskäl, psykosociala skäl, praktiska skäl hemma eller annat – då måste man meddela detta till mig. Detta gäller utan undantag.

Ser man i ett arbetslag eller forskargrupp ett mycket angeläget skäl till att ha ett fysiskt möte på campus, stäm då av med mig och boka sedan en stor och rymlig lokal och sitt utspridda. Tänk på att alla i arbetslaget kanske inte ens kan komma till jobbet (är i riskgrupp osv.) så glöm inte att ta hänsyn till varandra och var öppna för alternativ.

Detta var lite förmanande ord, men i det stora hela är det viktigaste budskapet att ni alla är otroliga som ror allt detta i land!

Lite info som kan vara bra att veta

  • Annika Edenholm (utbildningsansvarig) har gjort en operation i förra veckan (den gick bra!) och det innebär att hon kommer vara sjukskriven ett par veckor. Solveig är med och täcker upp för bemanningsfrågor på förskollärarprogrammet, Annika BR tar akuta utbildningsledarfrågor och jag kan också bistå med svar på vissa frågor.
  • Cecilia Björck (viceprefekt utbildning och arbetsmiljö) är fortsatt sjukskriven. Arbetsmiljöfrågor och likabehandlingsfrågor tar jag och Kristin och kursplanefrågor går till kursplanegrupper där Pija Ekström håller ställningarna, även Annika BR.
  • Live Stretmo (studierektor grundlärarprogrammet HFU-kurser) är tillbaka som studierektor på grundlärarprogrammet fritidshem och masterprogrammet i Barn- och ungdomsvetenskap.
  • Solveig Sotevik (studierektor förskollärarprogrammet HFU-kurser) kommer att börja trappa ner från och med november och då behöver vi en ny studierektor som kommer in i teamet på förskollärarprogrammet. Vi söker en lektor och annons kommer snart om detta.
  • Glöm inte att anmäla er till vårt coachingprogram där vi under tre fredagsförmiddagar under hösten kommer erbjuda en kortkurs i ledarskap (för program, se länken) med medverkande från olika håll på GU. Hör av er till Annika Br eller mig i första hand om ni är intresserade. Annars hör vi av oss till er! Vi behöver skola in många nya ledare. På nästa IR kommer processen att sättas igång för att tillsätta valberedning som så småningom kommer att leta ny prefekt och proprefekt. Därtill har vi många ledare av olika slag på IPKL som närmar sig pension.
  • Nu kan lektorer som ännu ej är docenter ansöka om 200 timmar forskningstid i tjänsten inför 2021. Se mailutskick om detta!

I bloggen kommer alla nya doktorander att presenteras med text och bild! Håll utkik! Jag har skapat en särskild kategori för IPKL:s doktorander, så ni lätt kan hitta dessa inlägg samlat. Välkommen och grattis till att ni har kommit in på forskarutbildningen! Från förra årets antagning finns nu (äntligen) presentationer av Tanja och Alena.