Hej alla tappra!
Igår hade vi Rektors strategimöte där dekaner och prefekter från GU samlas. Då var IT-chefen Sören Ehrnberg inbjuden och gav en uppdatering. Detta var vad han berättade:
- Nu arbetas det på att säkra den data som går att få tag på bland de kraschade diskarna och på användares datorer
- Det startas konton på nytt om data från kontot har lagrats (det finns en automatiserad process för detta för så kallade GDA-datorer, dvs. de som är centralt hanterade, övriga datorer kräver support och stöd och detta tar relativt lång tid, det upprättas prioriteringsordningar för vilka som får hjälp först, t.ex. konton för de som inte är aktiva vid GU nu kan hamna längre bak i kön etc.) Så tips är att ”göra ingenting”, invänta kontakt från IT.
- IT-enheten har valt att inte starta upp konton när man inte vet om data är säkrad, för då är risk att den inte kommer gå att återskapa
- Alla diskar i den låsta delen av systemet är hos ett expertlabb där det verkar gå bra just nu att få fram allt som gått förlorat, men allt kommer inte gå att rädda!
- Av de centralt styrda s.k., GDA-datorerna är 1500 datorer nu säkerhetskopierade och återskapning av e-postlådor pågår, liksom funktionsbrevlådor som börjat komma igång igen. Om funktionsbrevlådor inte kräver historik (tillgång till gamla ärenden som skickats in) kan de startas direkt.
- All inkommande mail har loggats, men det är en svåröverskådlig datamängd då övervägande majoritet är spam.
- GU hanterar detta som en kris. Revision kommer att göras.
- FAQ har skapats: Läs här.
- Mail som skickats till medarbetare med konton som varit ur funktion under de senaste två veckorna till övervägande del INTE kommer att levereras. Avsändare internt behöver försäkra sig om att mail kommit fram och/eller skicka igen när de flestas konton kommer igång igen (om man inte meddelat sig på annat sätt). Medarbetare som varit av med sin epost kan behöva försöka ta kontakt med externa personer/parter där man väntat sig kommunikation (eller genom meddelande i sina nätverk) att eposten varit ur funktion under dessa två veckor och att eventuell epost inte kommit fram, men att det nu fungerar igen.
Arbetsmiljömässigt är detta som en kalldusch. Det är väl allt man kan säga nu i det akuta läget – vi får analysera situationen mer längre fram. Och så får vi på ett pragmatiskt sätt fortsätta försöka lösa olika kontaktproblem. Teams är till viss hjälp.
Hälsningar,
Cecilia