Två VR-projekt fick vi till IPKL i höst, i den stenhårda konkurrensen! Här kommer en presentation på det första av dem…
SATSA – Structural approach in teaching as foundation for sustainable arithmetic learning
(eller: att undervisa om tal och räknande med en strukturell ansats i förskoleklass)
I projektet SATSA riktas uppmärksamheten mot kvaliteten i undervisning i förskoleklass (6-åringar) med avseende på hur tal, antal och räknestrategier behandlas som innehåll för lärande. Forskning på interventioner där en strukturell ansats i matematikundervisningen har implementerats visar positiva resultat vad gäller elevers begreppsliga förståelse att hantera tal som del-helhetsrelationer, alltså att uppfatta tal som sammansatta helheter man kan manipulera med för att lösa problem (t.ex. 2 och 3 är delar av 5 och då kan man lista ut vilken del som saknas om man vet de andra två, genom att se dem som sammansatta och relaterade till varandra). Syftet med SATSA är att närmare studera hur undervisning med en sådan ansats iscensätts för att kunna karakterisera och konceptualisera vad det är som gör lärandeutfallen av matematikundervisning för 6-årigar hållbara och utvecklingsbara. Projektet utgörs av en kartläggning av matematikundervisningen i 100 svenska förskoleklasser, samt en intervention där vi implementerar en strukturell ansats och följer ett urval av klassers (n=30) undervisning (samt jämförelsegrupp, n=15) och elevernas kunskapsutveckling. Interventionen består av två program som i tidigare forskning visat sig framgångsrika. På detta sätt har vi möjlighet att undersöka inte bara vilket lärandeutfall undervisningen har utan främst vilka framgångsfaktorerna är. Resultaten kommer att ha betydelse för de teoretiska kunskaperna om räknefärdigheters utveckling och särskilt för undervisningspraktikens utveckling i de tidiga skolåren.
Camilla Björklund är projektledare och medforskare är Angelika Kullberg (IDPP) samt Anna-Lena Ekdahl (Jönköping university). Och fler resurser kommer att behövas!
Grattis Camilla till detta spännande projekt – vi ser fram emot att ta del av resultat framöver!