Hej Annika Hellberg!

Annika Hellberg – en nygammal kollega!

Annika känner vi sedan tidigare då hon har arbetat som adjunkt på IPKL, och även tagit sin licentiatexamen här, men sedan en tid tillbaka är hon åter i en ny roll. Här får hon presentera sig:

Jag är doktorand i Barn och ungdomsvetenskap vid institutionen pedagogik, kommunikation och lärande sedan hösten 2020. Jag är antagen som doktorand på 50% och arbetar övriga 50% på Center för skolutveckling.

I oktober 2014 tog jag min Licentiatexamen. Licentiatuppsatsens syfte var att bidra med kunskaper om förskollärares beskrivningar av barngruppsstorlekens betydelse för de egna arbetsvillkoren, samt för villkor för barns, lek, lärande och välmående i förskolan. Avsikten med utvecklingen av licentiatuppsats till doktorsavhandling är att utifrån vunna resultat fördjupa kunskapen och rikta fokus mot hur förskollärare organiserar arbetet i olika barngrupper och vilka möjligheter eller hinder det skapar för barns emotionella, kognitiva och social utveckling och lärande utifrån ett kvalitetsperspektiv. Avhandlingsarbetet grundar sig i Bronfenbrenners utvecklingsekologiska teori, vilken fokuserar på de villkor som skapas inom och mellan olika system och påverkar barns lärande och utveckling i förskolan. Studien är kvalitativ och dataproduktionen i det fortsatta arbetet planeras att ske i olika steg. Dessa innefattar observationer och intervjuer i förskolan utifrån studiens frågeställningar.