Vad är på gång?

Bästa IPKL-medarbetare

Har ni tänkt på att det är två år sedan distansarbetet drabbade oss? Tänk vad svårt vi tyckte det var i början – nästan omöjligt – och tänk att zoom till slut skulle bli vår vän! Jag vet att många nu uppskattar att kunna ta möten hemifrån. Men det uppstår också en del problem nu när man ska vara på plats, och på zoommöten, på samma dag. Det blir nya logistiska utmaningar. Är det någon som har några specifika problem kring detta får ni som vanligt höra av er till mig!

Jag såg att jag nu skrivit över 200 inlägg på bloggen (och 34 om dessa handlar om corona!!). Det är länge vi har kämpat tillsammans nu, många av oss. I med och motgång. Som jag tidigare nämnt så arbetar vi i ledningsgruppen på att få en så bra övergång som möjligt till ny ledning. Vi har gjort en ansats att gå systematiskt tillväga. Jag satte samman ett långt frågeformulär till alla i ledningsgruppen som de fick fylla i enskilt, om allt från masterprogrammen till webbinformationen till doktorandantagningen till arbetsmiljön och mötesformer. Sedan sammanställde vi alla svar, analyserade dessa, och gjorde en syntes som vi diskuterade i tisdags. Detta ska nu vara underlag för en överlämningsdag vi planerar i april/maj. Det känns bra att belysa vår organisationen och identifiera styrkor och svagheter, så vi värnar våra styrkor och inte skyler över svagheterna utan kommer på sätt att göra saker bättre. Dialog är A och O. Markus och Ann-Marie (som vi planerar ska bli utbildningsansvarig, nu är hon viceprefekt för utbildning på en mindre procent) har börjat ha samtal med de olika utbildningsprogrammen.

Här är lite annat vi jobbar med:

  • Etikworkshop: Forskningsrådet har tagit fram förslag på hur vi ska integrera detta i årshjulet och erbjuda det varje år.
  • Ansökan om strategiska medel från fakulteten: Utlysning har gått ut, och institutionen får prioritera vilka ansökningar vi går in med. Vi har resonerat att de som haft medel tidigare inte prioriteras i år, utan vi satsar på att försöka få fler att få del av dessa medel, som inte haft det tidigare. Det är flera som anmält intresse i år. Har du tänkt söka, men inte anmält detta till Roger eller mig, gör det snarast!
  • Forskarutbildningen: Ny studierektor sökes, och vi hoppas snart kunna meddela vem som ersätter Mona Lundin till sommaren. Doktoranderna diskuterar också förlängning med anledning av pandemin, samt möjlighet till internationalisering bland annat.
  • Bemanning: Alla studierektorerna är nu igång med bemanningssamtal inför hösten. Detta samtal är en viktig start på dialogen för att få en bra sammansättning i vars och ens tjänst, samt få kvalitet i kurserna.
  • IPKL ska få ansvara för att ta fram underlag för lokal examensbeskrivning för filosofie magisterexamen med huvudområdet högskolepedagogik, i samarbete med institutionerna institutionen för special pedagogik (IPS) och institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP) – något vi är mycket glada över!
  • Vi söker medarbetare till olika uppdrag: IT-beredare, likabehandlingsansvarig, kursplanegruppsintresserade och handläggare för kurssamarbeten. Hör av er, gärna snarast!!
  • Disputation på fredag!! Kristina Hunehäll Berndtsson lägger fram sin avhandling – hoppas vi ses!

Varma hälsningar från prefekten