Efter IPKL-mötet om införandet av Canvas och Ladok – vad händer nu?

Vid IPKL-mötet i september hade vi en gemensam uppföljning och utvärdering av införandet av Ladok och Canvas. Stort TACK till alla som deltog och bidrog med era erfarenheter och kloka tankar inför framtida systemutrullningar. 

Vad har då hänt med alla synpunkter som kom in och vad blir nästa steg? Jo, nu har Birgitta, Michael och jag gjort en gemensam genomgång av allt som lyftes upp, både det som rörde själva införandet och den del som handlade om behov av kompetensutveckling, och försökt placera det under några olika rubriker för att lättare kunna arbeta vidare med materialet. Redan vid vårt första möte kunde vi se att det är några utvecklingsområden och kompetensutvecklingsinsatser som många lyfter fram som särskilt viktiga. Vissa kommer vi att kunna ta med oss till de olika forum vi deltar i för att påverka på både fakultets- och GU-nivå, till exempel de frågor som handlar om systemutveckling och systemintegrering, centrala supportfunktioner och önskemål om gemensamma utbildningsinsatser. Andra områden får vi arbeta med mer internt på IPKL till exempel genom att nivåanpassa utbildningar när vi inför ett nytt system och titta på hur vi kan skapa bättre strukturer och mallar för att underlätta arbetet i systemen. Vi kommer att ha anledning att återkomma till flera av dessa frågor framöver. 

Presentationen vid IPKL-mötet den 6 september. 

Sammanställning av de synpunkter som lämnades i padlet:

I det här sammanhanget vill vi också passa på att slå ett slag för de utbildningar och enskilda handledningstillfällen som erbjuds i Canvas samt manualer och support som finns för Ladok:

Utbildning i Canvas – Medarbetarportalen (gu.se)

Ladok – Medarbetarportalen (gu.se)

Hälsningar,

Kristin – administrativ chef